Vienintelis toks Pasaulyje – BMW E36 M3 su N5 pakaba

Pokalbis su Martynu Samsonu apie BMW E36 M3 su N5 pakaba 🙂

Jau kurį laiką karts nuo karto šmestelėdavo informacija, kad Samsonas Motorsport dirbtuvėse po truputį gimsta gan įdomus naujasis BMW E36 M3. Prieš Elektrėnus šis kūrinys pagaliau išvydo dienos šviesą ir privertė nemažai ralio fanų gerai pagalvoti matant automobilį nuotraukose, video ar gyvai Elektrėnų ruožuose – tas automobilis ant kelio elgėsi visai kitaip nei įprastas E36 M3. Visa tai yra dėl to, kad į šį BMW E36 M3 kėbulą sudėta N5 pakaba, su kuria automobilis gali greitėti ir stabdyti efektyviau, o svarbiausia – suteikia žymiai daugiau tvirtumo bei patikimumo. Martynas Samsonas pasidalino pasakojimu apie šį analogų Pasaulyje neturintį automobilį.


Nuo ko prasidėjo planas į E36 kėbulą sudėti N5 pakabą?

Minčių jau senai kildavo, dar nuo ralio kroso laikų, kai tėtis važiavo su tokiu VW Polo RWD, o Kajus su BMW E30… Tada jau kildavo keblumų su tomis visokiomis ir BMW stiliaus pakabomis bei visokiomis „samadielkomis“. Jau buvom sumastę tokią Ford Fiesta N5 RWD daryti, bet jau nepamenu ar kai jau tėtis vėžiu susirgo, ar kodėl mes neužjudinome viso reikalo. Vėliau visi raliniai BMW ir visos su jais susijusios bėdos su galinės pakabos patikimumu, o tiksliau varomosios ašies problemos. Tai ir pakabos lūžimai, nelaikymai, ir prasta geometrija ir t.t.

Bet taip jeigu labai trumpai, tai labai nusibodo originalios pakabos nelaikymai bei lūžimai. Kėbulas taip pat plyšinėja, lūžinėja, amortizatorių ir šakių tvirtinimo vietos plyšta ir t.t. Bandėme BMW tipo, bet kitų gamintojų daiktus, net ne vieno, o keleto gamintojų. Su tais pagerintais realiai dar daugiau bėdų būdavo. Kas kiekvienas varžybas viską pervirinti reikėdavo ir vis tiek be garantijų ir vis tiek kas nors nulūžta. 

Buvo noras ir Kauno MV Sport prašyti sukurti grynai E36/E46 pritaikytą tą jų „Double A Wishbone“, bet dėl darbų krūvio dar ir dabar negali skirti laiko BMW automobiliams. Todėl jau tada prieš gerus 2 metus nusprendėme padaryt tokį kėbulą pagal ta N5 tipą. O kadangi N5 pakaba tikrai labai stipri, gal net per stipri, nusprendėme eiti šituo keliu.

Beje, su MV Sport kol kas neatsisakyta minties sukurt gerą RWD mašiną. Yra jau ir kėbulas Toyota GT86, yra variklis Honda geras, yra gera dėžė su amortizatoriais 🙂 Tai Toyota tinka MV Subaru pakaba visa, bet tai visos bėdos neišspręs, nes varomojoje ašyje tikrai nelaikys galinis Subaru diferencialas ir pusašiai. Todėl jei jau ateis laikas tą automobilį gaminti, tikrai galinę pakabą teks peržiūrėti. Bent jau kelmas (kad tilptų didelė granata) ir reduktorius BMW 210 dydžio. Rimti pusašiai ir rimtas reduktorius būtini.

Aišku su šita E36N5 per Elektrėnų ralį šiek tiek susimoviau 🙂 Nespėjome laiku pasigaminti stipresnio reduktoriaus dangtelio, per kurį tas reduktorius tvirtinasi prie balkio, tad teko naudoti originalų. Galima buvo nevažiuoti to ralio, bet jau buvau šimtą sykių pažadėjęs Ugniui, kad važiuosime. Nesinorėjo ir jo pavesti. Matėme, kad originalus dangtelis silpnas, bet… Sakau, nu bandom. Nepaėjo … 🙂

BMW E36 M3 su N5 pakaba
BMW E36 M3 su N5 pakaba

Kadangi N5 pakabos paketas skirtas 4WD automobiliams, su kokiais iššūkiais susidūrėte pritaikydami ją RWD automobiliui?

Šiaip nepasakyčiau, kad tai buvo didelis iššūkis. Tiesiog priderinome BMW 210 reduktorių vietoje mažojo Subaru. Kadangi N5 naudoja didelę išorinę granatą nuo Peugeot Boxer autobusiuko, tada panaudojome vidines V8 E92 dydžio vidines granatas, tad gavosi ir pusašis galingas. Su galine pakaba daugiau nieko ypatingo nereikėjo daryti. Didesnis klausimas buvo kaip elgsis mašina, kaip ratas stums kėbulą į priekį, nes N5 pakabos tipas visiškai kitoks nei BMW M3. 
Priekyje buvo neramu dėl ratų išsukimo. Kadangi N5 yra 4WD ir priekiniai ratai mažai susisuka, tai 4 varomiems to užtenka, bet vien tik galu varomai mašinai to išsukimo mažai, tiesiog nepavažiuosi – visą laiką apsisukinėsi. Pats vairo apsisukimų skaičius tai pakankamas, ta pati Subaru vairo kolonėlė N5, viskas tas pats. Tai pakeitėme keletą taškų, išgavome pakankamą išsukimą ir tiek. Visa kita jokių didelių keblumų. Aišku teko variklį šiek tiek kitaip pastatyti, teko naują specialų išmetimą Garliavoje gamintis, nes niekas netiko iš M3 daiktų. Toliau tai vienas malonumas dirbti, viskas tinka, viskas jau grynai sportinė mašina, o ne gatvinis daiktas.

M.Samsonas / U.Vainevičius - BMW E36 M3
M.Samsonas / U.Vainevičius – BMW E36 M3

Pirmieji testai įvyko prieš Elektrėnų ralį – koks buvo pirmasis įspūdis valdant itin pažįstamą automobilį, tačiau su visai kitokia pakaba? Kaip pasikeitė automobilio valdymas lyginant su senuoju E36?

Pirmas išvažiavimas buvo trumpas ir greitas, bet čia Utenos žvyrkeliais. Pasisodinau mūsų puikų mechaniką Daliuką, kuris šiaip ištisai juokina ir pats juokiasi, o kai grįžome atgal į garažą, žiūriu jis nebešneka, dreba visas baltas kaip drobė ir laikosi už širdies susiėmęs. Sakau kas yra? Nesakysiu ką sakė 🙂 Vienu žodžiu pirmas įspūdis – baisu kaip lekia 🙂
Pirmi tikri testai panašiai gerai, tik aišku jau uždara trasa, saugiai ir daug greičiau. Keletą sykių pravažiavau atsargiai, na vėliau jau dugnais 🙂
Šiaip net man pačiam buvo baisu jau kaip ji lekia.. Motoras nesveikai traukia. Viskas veikia… Kadangi pakaba jau 100% sportinė, pajaučiau, kad pajudant ir greitėjant turime daugiau sukibimo, apsikrauna galinė ašis nes mašina sėda. O stabdant irgi priekis sėda ir apsikrauna, todėl stoja žymiai geriau ir aišku vėliau. Bendrumoje mašina pakankamai minkšta ir komfortiška, o pažaidus su stabilizatoriais atradome ir gerą šoninį laikymą, tai nuotaika gera tikrai buvo. Geras daiktas gavosi. Kaip sakiau visiems – ir gera, ir baisu. 🙂

Lyginti su senu E36 galima… kažkiek. Na aš sakiau ne sykį, kad šiaip jau iš esmės BMW E36 M3 originalas nėra bloga mašina, ji tikrai greita, labai greita, tik patikimumas bėda. Bet didžiausi skirtumai gal būtų šiek tiek geriau galas apsikrauna, ir stipriai geriau stoja. Valdymas labai panašus.  

M.Samsonas / U.Vainevičius - BMW E36 M3
M.Samsonas / U.Vainevičius – BMW E36 M3

Kokius patobulinimus / reguliavimus darėte ar darysite, tam, kad automobilis pasiektų 100% savo potencialo?

Na tai po Elektrėnų jau pagaliau gavome stiprų reduktoriaus dangtelį. Tai tikiuosi jau turi viskas būti patikima. Greitis šios mašinos tenkina 🙂 Vairuotojo ne 🙂
O daugiau jo, yra planų tobulinti, pažaisti su ratų geometrija. Toliau jau reikia važiuoti ir mėgautis. Ralio vienas automobilis nelaimi. Vairuotojas vienas taip pat. 

M.Samsonas / U.Vainevičius - BMW E36 M3
M.Samsonas / U.Vainevičius – BMW E36 M3

Su BMW E36 M3 Samsonas Motorsport jau dirba daugybę metų. Kuo šis kėbulas ypatingas ir kokios dalys sudėtos į būtent šį E36 su N5 pakaba?

Na čia įdomi pastraipa 🙂 Kėbulas ypatingas tuo, kad tai jau visiškai specialus sportinis N5 kėbulas, ką galima lygint ir su R5. Lengvas taip pat. Sausas kėbulas su lankais sveria 290kg.

O daiktai tokie:

  • Transmisija aišku mūsų Universal RWD  6 pavarų sekvencinė greičių dėžė. Realiai suplanuotos ir naudojamos ilgesnės 5 pavaros, nes variklio galios ir diapazono sočiai, todėl reikia ratus apkrauti, o ne palikti juos tik buksuoti. Yra ir 6 pavara, bet ji naudojama pervažiavimuose.
  • Reduktorius BMW M3 E92, su specialiu dangteliu 🙂 V8 dydžio specialūs M300 flanšai, V8 dydžio GKN Motorsport granatos, M300 plieno pusašiai.
  • Drexler blokiruotė, mano galva geriausia rinkoje.
  • Sankaba Xtreme, naujo tipo, lengva dvidiskė 200mm. Išminamas guolis AP Racing
  • Kardanas DriveshaftShop, aliuminis vientisas be pakabinamo guolio.
  • Amortizatoriai aišku Samsonas Motorsport N5 specifikacijos. Spyruoklės 25/20.
  • Stabdžių suportai ir diskai Alcon, R5 specifikacijos. Pedalbox Tilton, visi cilindriukai AP racing.
  • Variklis BMW S54, ruoštas Pono Vlado. 430Ag ir 400Nm. Reguliavimas – Alius Anusevičius. Elektra – Andrius Geniušas. Žodžiu EAMV.
  • Variklio valdymas Motec M150, Motec PDM, Ecu Master Dash. 
  • Kuras P1.
  • Aušinimo radiatoriai Nitram Latvia.
  • Kuro bakas N5 spec. 80 litrų. FIA homologacija.
  • Max greitis 5 pavara 210kmh
  • Vairo kolonėlė Subaru Short ratio N5 spec.
  • Body Kit HGK Scuderia.
  • Sėdynės Sparco Carbon. Diržai Shroth Enduro.
  • Išmetimas Twisted Smoke, Martynas – Garliava.
  • Plastics4performance 3mm langai
  • Šildomas prekinis stiklas
M.Samsonas / U.Vainevičius - BMW E36 M3
M.Samsonas / U.Vainevičius – BMW E36 M3

Kokie planai šiam automobiliui 2025 sezonui?

Kolkas planas su šituo BMW E36N5 važiuoti Arctic Lapland Rally su Ervinu Snitku. Toliau pagal eigą, bet buvo noras Estijos čempionato varžybų keletą suvažiuoti.
Kaip gausis matysime, nes Lietuvoje irgi yra planas važiuoti, tik su kita mašina.




Kiekvienas įrašas reikalauja ne vienos valandos darbo prie jo, tad jeigu Jums Ralio savaitėje pateiktas unikalus turinys yra Jums naudingas ar prasmingas, palaikykite šio projekto gyvavimą 🙂


1
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x