Pokalbis su Martynu Samsonu apie trečią kartą Suomijoje ties poliaračiu
-
2025m. Lietuvos Ralio sieninis kalendorius17,00 €
-
Lietuvos ralio knyga 202127,00 €
-
„Ralio savaitė” lipdukai5,00 €
Itin sudėtingos sąlygos, klaida greičio ruože, techninės problemos – turbūt nevisai idealus savaitgalis. Bet kaip pačiam po visko atrodo ši išvyka į Arktį? Turbūt nutiko ir pozityvių dalykų?
Netgi jeigu kažkas ir nepavyksta, galima rast labai daug pozityvių dalykų 😊 Vis tiek gavome labai daug patirties, daug pasimokinome. Man asmeniškai patiko, jog kitaip nei praeitus kartus, buvo labai gera stenograma, girdėjosi ką sakė Ervinas. Matėsi ką sakė taip pat 😊 Klaida joooo, nevisai ko reikėjo. Juokinga, kad prieš tai šnekėjome, kad viskas labai neblogai tinka bei girdisi. Kaip aš ten nulėkiau ir kodėl tai sunku suprasti. Toks jausmas, kad pamiršau ką darau ar užsigalvojau apie kažką. Negaliu atsakyti, retai taip būna, bet taip nutinka dažniausiai kai mažiausiai to reiktų 😊.
Ir kaipgi tas naujasis Kajaus automobilis? Ar varžybų metu išlindo kokių nors niuansų, kuriuos reikės sutvarkyti / patobulinti prieš Kajaus startą Zarasuose?
Automobilis Kajui sportuoti – jeigu bus geras😊 Šiaip tai tikrai fainas ir itin komfortiškas automobilis, o greitose rankose pvz. S.Pajari, būtų ir 3x greitesnis, nors ne visiems taip atrodo pas mus. Šnekant rimtai, tai tikrai, kaip homologuotos klasės automobilis, jis kaip ir visi kiti labai komfortiškas vairuoti. Stabdai – stoja, suki – sukasi. Turėjome vieną kitą smulkmeną, bet su juo po surinkimo, nenuvažiavome nei pusės kilometro, tik visą dieną praleidome ant stendo. Toliau visą laiką ruošėme žiemai. Gal dėl to išlindo pora smulkmenų, bet daugiau smulkmenos, nei bėdos. Pvz, turbinos žarnos sąvarža atsileido. Arba FIA Pop Off sugedęs, kuris šiek tiek pridirbo reikalų. Kitos problemos tai daugiau žioplumas, pvz. nenusivaliau papildomų lempų nuo sniego prieš startą, ko pasekoje 30 kilometrų teko važiuot su 50-100 metrų matomumu. Arba sugedęs mano šalmas, dėl ko vėl teko važiuoti 30 kilometrų su 50% greičio. Aišku aš manau, kad ir per daug atsargiai važiavau. Netgi naudojome vidurinę galios programą iš trijų galimų – galingesnės net ir nelietėme. Sakyčiau važiavau savo 80% ne daugiau, o lyginant su Suomiais gavosi ir ne daugiau 60% 😊
Dabar grįžus turime smulkių darbų, bet principe išsiplauti automobilį ir kažką mąstyti su PopOff sistema. Bandysime pristatyti mintis ir alternatyvas Ralio Komitetui. Daugiau viskas veikia nepriekaištingai.
Minėjai, kad pirmus du kartus Laplandijoje nė nesupratai ką ten veiki. Kaip buvo šįmet? Kas ten yra tokio kitokio, kad tik vietiniai suvokia kaip ten reikia važiuoti?
Taip, pirmus du sykius viskas lyg per miglą. Susirašymai lyg ir neblogi buvo, bet važiuoti ir girdėti kažkodėl buvo sunku. Šiemet visai kitaip, nežinau kodėl, gal laikas ateina, arba taip tik atrodo 😊 Šįsyk nuo pat „Shakedown” viskas lipo, ir mašina, ir stenograma, ir suvokimas.
Kalbant apie tai kas ten kitokio… viskas. Visų pirmą, kaip ir kiti dalyviai minėjo – susirašyti reikia ne 50-60km kaip Lietuvoje, bet 240 unikalių kilometrų. Ten jau vargiai kažką atsiminsi. Kitas dalykas – didžioji dalis posūkių ilgi arba labai ilgi, tai išlaikyti greitį per visą posūkį yra sunku, o atakuoti kaip visi priekiniai vyrai ar kaip rodo WRC bei remtis sniego pusnimis nei norisi, nei moku. Gal netyčia ir pavyktų, bet tiek laiko įdėta, tiek kilometrų nuvažiuota tad nesinori visko ištaškyti. Dar vienas kelio specifikos niuansas – labai daug vadinamų „Crest’ų”. Važiuojant naktį jų dar padaugėja, o juos visus susirašyti, perskaityti, išgirsti bei suprasti – neįmanoma… Tai mes bandėme daugiau koncentruotis į atstumus, į paskutinį „Crest’ą” ir visaip kitaip, bet tikrai nelengva vietomis. Vienas ruožas išvis kaip sakau, vos ne motokroso trasa su „špilkos” tipo posūkiais ar tramplynais, kur mašina tiesiog nukrenta. Kyli lyg į sieną ir staigia krenti, praktiškai nematai kelio ir turi pataikyti. Tai trumpai tariant, turistams iš Lietuvos tikrai nelengva.
Kaip pavyksta išlaikyti koncentraciją 30km+ greičio ruože?
Na, tikrai ne be pasiruošimo. Visų pirma aiški, paprasta, girdima stenograma. Antra – komfortiškas automobilis. Trečia – išsikelti realūs tikslai. Reikia mažiau klausyti kas ką šneka ir suprasti kiek gali ir kas nerealu. Ketvirta – fizinis pasiruošimas. Ilgos ištvermės treniruotės manau padėjo.
Automobilis buvo apklijuotas N5 Finland atributika. Koks suomių požiūris į N5 automobilius? Kokio dėmesio sulaukėte šį savaitgalį?
Taip, esame sukūrę ir suomišką internetinio tinklapio versiją. Šiemet pradedame naują etapą Suomijoje. Tiksliau, RMC Motorsport turės naują atstovą Suomijoje – RTE Motorsport. Tai yra Janne Eronen įmonė, kartu su E.P. Lappi. O mes savo ruožtu padėsime kuo galėsime… Suomijoje šiuo metu yra 3 N5 automobiliai, nes vienas iš buvusių keturių atvyko į Lietuvą. Arctic Lapland Rally važiavo vienas Yaris N5, būtent iš RTE kmandos. Kitas yra Kia N5 iš Teemu Asunmaa komandos ir buvęs Vitalijaus Plastinino Peugeot N5 šį savaitgalį nedalyvavo.
Mūsų automobilius apžiūrinėjo ne vienas, teko nemažai pabendrauti. Kol aš kažkur buvau kitur, Darius Biesevičius vos nepardavė Kajaus Polo 😊 Tačiau Darius sakė, pabijojo gauti nuo Kajaus velnių tai ir nepardavė😊
Ypatingas reljefas, posūkių grupės bei atstumai – ar greičio ruožų susirašymui naudoji tuos pačius metodus kaip ir Lietuvoje, ar Laplandijoje stenogramoje atsiranda papildomi ženklai, paaiškinimai?
Taip, reljefas ypatingai ypatingas, nors lyginant su legendiniais 1000 ežerų ruožais, tramplynų nėra net pusės procento. Tačiau, kaip ir rašiau, beprotiškai daug mažų ir didelių „crest’ų”, ilgi ir dvigubi trigubi posūkiai. Papildomai kažko skirtingo nenaudojome, tik tiek, kad mūsų stenograma realiai yra kintanti su metais, bent jau man taip atrodo. Tai ji “tobulėja” kažkiek, gal ir mes kartu, bet ir senstam tuo pačiu, tai ne visada geresnė stenograma nugali 😊 Principe, ką labai stengiamės suprasti ir užrašyti / išgirsti tai „crestus”, jų grupes, matyti tolimiausią bei aiškiai suvokti atstumą iki konkretaus „cresto”. Pavyzdžiui jeigu 250 metrų, tai tikrai ne 200 ir panašiai. Ypač sunkus reikalas naktį, nes buvo ir tokių vietų kur leki maksimalius greičiu kokius 2 kilometrus ir po to iš niekur nieko 90 laipsnių posūkis. Įdomu 😊
Kaip Arctic’e vyksta greičio ruože sustojusio automobilio evakuacija? Ar viską tenka daryti patiems, o gal suomiai padeda ištraukti / pakrauti automobilius?
Tai tiesiogiai priklauso nuo vietos kur išlėki. Pavyzdžiui pirmame Arktic Lapland ralyje buvome išlėkę 300 metrų iki finišo ir įklimpę gal metro gylyje, bet mus tiesiogine žodžio prasme iškėlė net nežinau kiek Suomių😊 Šį kartą Ervinas bėgo iki artimiausių žmonių, bet ten buvo tik 3 ar 4 vyrai… Tai nelabai kas gavosi mums. Plius, prie mūsų nulėkė dar dvi mašinos, tai mes jas pirmoje eilėje iškrapštėme, o mus jau po ruožo pabaigos ištraukė atvažiavę vyrai su Audi😊 Aišku daug kas ir patys išsikrapšto. Automobilyje privaloma turėti du kastuvus.
Kuris kalendoriaus langelis pažymėtas su ralio data, kuriame dalyvausi artimiausiu metu?
Pažymėta buvo ir Zarasai, ir Sarma. Tik su jais sunku planuoti ir neaišku ar įvyks. Buvome pažymėję Airija, Fivemiletown ralį, bet panašu, kad teks praleisti. Realiausia tai Kovo 17-18 dienomis 100 Acre Wood ralis JAV, su BMW E36. Taip pat Balandžio 28-29 ralis Portugalijoje su RMC N5 automobiliu. Norėtūsi ten ir Kajų nuvežti. Galbūt pavyks.
-
2025m. Lietuvos Ralio sieninis kalendorius17,00 €
-
Lietuvos ralio knyga 202127,00 €
-
„Ralio savaitė” lipdukai5,00 €
Nuotraukos – M.Samsonas, Roni Nyholm, Marko Kyostila, Tolli Olikainen