INA Delta Rally – vienas garsesnių ralių Kroatijoje. Šis etapas po savo sparnu priglaudžia ne tik Kroatijos, bet ir Slovėnijos, Adrijos taurės, bei kitus smulkius čempionatus ar taures. Pas pačius kroatus dominuoja priekiu varoma technika, panašiai kaip ir kaimyninėje Serbijoje. Tad Kroatijos ralius dažniausiai laimi svečiai iš Slovėnijos, Vengrijos ar Čekijos su R5 technika. Taip buvo ir šiemet, etape nugalėjo slovėnas Rok Turk su Hyundai i20 R5. Už jo išsirikiavo būrys vengrų ir tų pačių slovėnų, o greičiausias kroatas buvo Niko Pulic su Opel Adam R2, užėmęs 9 vietą bendroje įskaitoje. Pats ralis vyko Kroatijos sostinės – Zagrebo apylinkėse, aplink kurias 156 kilometrai asfalto buvo iššūkis dalyviams. Bet nuo pagrindinių batalijų nuklyskime šiek tiek į šoną.
Tarp tos krūvos čempionatų, kurių etapas yra INA Delta rally, galima išvysti istorijos mėtyto ir vėtyto automobilio pavadinimą. Yugo Cup – slovėnų rengiama taurė, dalyviams kurie dar drįsta į ralio trasas išvairuoti Zastava Yugo 65 automobilius. Taurė susideda iš septynių etapų – 5 vyksta Slovėnijoje ir du Kroatijoje. Dalyvių likę nedaug – dažniausiai susirenka iki septynių, bet ir tai yra visai geras skaičius tokiam automobiliui, kurio egzempliorių ne tiek daug ir liko. Visi dalyviai slovėnai, tad į Kroatijoje vykstančius etapus išvažiuoja vos keli vienetai jugoslaviškos technikos. Šiame ralyje startavo vos dvi Zastavos. O štai šiuo metu, kai rašomas šis tekstas, Slovėnijoje vyksta Rally Železniki, kuriame žiūrovai gali išvysti net septynis Yugo. Tiesa, įpusėjus raliui puse Yugo jau iškritę dėl avarijų ar gedimų.
Taigi, kuo įpatingas šis automobilis, kuriam slovėnai net atskirą klasę sukūrė? Visų pirma, šis Yugo yra pakliuvęs į ne vieną “Blogiausių istorijoje pagamintų automobilių” sąrašą. Pagal Fiat 127 bazę 1980 metais Jugoslavijoje pradėtas gaminti modelis apipintas istorijų. Nuo tiesiog subyrančių bevažiuojant iki atvejo, kai JAV Yugo tiesiogine prasme nuskrido nuo tilto. Pastarasis atvejis išties buvo rimtai tiriamas, nes nebuvo visiškai aišku, kokiu būdu automobilis nugarmėjo nuo tilto. Iš pradžių buvo prieita išvada, kad automobilį tiesiog nubloškė didžiulis šoninis vėjas, o kadangi Yugo sveria vos apie 800kg, ši versija laikėsi gan ilgai. Nors po kiek laiko išvada buvo pakeista, automobilistų folklore šis įvykis išliko ilgai. Beje šildomas galinis stiklas irgi buvo skirtas, tam, kad vairuotojas nesušaltu rankų stumdamas neužsivedantį Yugo… Ypač sunku buvo eksportuoti automobilius į JAV, nes automobilio emisijos smarkiai viršijo normas. Plius mažyliams teko pridėti daugiau galios, kad Yugo galėtų važiuoti JAV greitkeliais. Net ir su patobulinimais, kuriuos teko atlikti patiems importuotojams, tuo metu tai buvo lėčiausias automobilis JAV gatvėse. Zastavos likimo nelengvino ir to laikmečio geopolitnė padėtis, kuri trukdė tiek eksportui, tiek dalių gamybai ar surinkimui. Šie automobiliai turėjo 0,9l, 1l ir 1,3 litro variklius su mechaninėmis keturių arba penkių pavarų dėžėmis. Į gatves yra išriedėję nedidelis kiekis Yugo su trijų pavarų automatinę pavarų dėže ir oro kondicionieriumi.
Taurėje slovėnai važiuoja su Yugo 65, kurie turi 1,3 litro variklį su dvigubu karbiuratoriumi. Garsas atvažiuojant ir nuvažiuojant šiam automobiliui tikrai autentiškas. Aukso amžių ši klasė išgyveno 2010-2012 metais, kai vienose varžybose tarpusavyje kovojo bent 10 Zastava kūrinių. Žiūrint onboard įrašą iš šio automobilio, gali susidaryti jausmas, kad žiūri sulėtintą filmą su labai garsiu garso takeliu. Kad ir kaip ten bebūtų, tokie automobiliai be abejo puošia ir prideda šarmo mūsų mylimam autosportui. Daugeliui to krašto žmonių matyti Yugo ruože yra tas pats, kaip mums išvysti Lada VFTS. Ir prie vienų ir prie kitų, garažuose vis dar krapštosi entuziastai.
Pasakyk Ačiū ir tapk Ralio savaitės dalimi: