ProRacing ir Škoda R4 – Rally Islas Canarias

ProRacing Škoda R4 Rally2-kit

Ilgas, bet labai įdomus pokalbis su Egidijumi Tutinu apie dviejų ProRacing automobilių startą finaliniame Europos ralio čempionato ralyje Kanarų salose

Pro Racing Engeneering
Rally Islas Canarias
Škoda R4 Rally2 kit

Papasakokite apie savaitgalį Kanaruose. Kaip sekėsi pasiruošimas? Kaip jautėtės prieš startą?

Pačioms varžyboms pasiruošimas vyko per labai trumpą laiką, nes sprendimas dalyvauti buvo padarytas likus nepilnoms trims savaitėms iki varžybų. Europos ralio čempionate ir su dviem automobiliais – tai yra itin trumpas laikas. Vien logistika į vieną pusę užima savaitę laiko. Tai išties mums buvo ypatingas iššūkis. Bent jau automobiliai buvo beveik paruošti.

Darbo atsirado jau pačiuose Kanaruose, nes automobiliams reikėjo nustatymų tinkamų Kanarų salų greičio ruožams, kurių vidutinis greitis nėra didelis, bet keliai geros kokybės ir labai susukti. Visiškai kitokie negu mes testavomės Lenkijoje, todėl pritaikyti automobilį Kanarų keliams buvo šioks toks iššūkis. Testų sesijas pradėjome jau savaitės pradžioje, antradienį, skirdami visą dieną, per kurią galima išbandyti daug įvairių variacijų. Škoda Fabia R4 yra labai panašus automobilis į R5 su iš esmė identiška pakaba kurią turi Citroen C3 R5. Mes turime nemažai patirties dirbant su tokiais automobiliais, todėl pavyko visai tiksliai pataikyti renkantis automobilio nustatymus. Sergėjui tai buvo pirmas ralis ant asfalto ir dar toks ilgas, serpantinuose, todėl jam tai buvo nelengva. Jis visiškai mumis pasitikėjo, o pats visą dėmesį kreipė į vairavimą ir stenogramą. Plius šiose varžybose visai kitas rėžimas, kur viskas paskaičiuota minutė į minutę, privalai tilpti į labai siauras laiko normas, susirašyti serpantinuose su labai griežta greičio kontrole – kitaip tariant labai suspausta ir laiko nelieka praktiškai niekam. Tad Sergėjui tai buvo didžiulis iššūkis ir rūpintis automobilio nustatymais jis neturėjo kada.

T.Erdi Jun. / Z.Csoko - Škoda Fabia R4
T.Erdi Jun. / Z.Csoko – Škoda Fabia R4

Štai su Tibor Erdi Jun. buvo jau visai kitaip ir išties neramu. Ar patiks jam automobilis ar ne, ar tiks jam automobilio nustatymai ir t.t. Rezerve turėjome dar vieną papildomą dieną, kurią galėjome skirti testams prisijungę prie kitos komandos, bet jos neprireikė. Antradienio testų užteko, vengras pravažiavo apie 70 kilometrų testų. Per juos atlikome keletą nedidelių nustatymų ir viskas tiko. Tibor Erdi netgi buvo lengvame šoke, kad viskas taip greitai susitvarkė. Jis turi patirties su panašiu automobiliu, nes vieną sezoną važiavo su Škoda Fabia R5, tai pilnumoje supranta kas tai per daiktas. Aišku, po Mitsubishi Lancer Evolution kurį vairavo šiame sezone, jam reikėjo prisipratinti prie visai kitokios filosofijos automobilio, kas dalinai gal ir lėmė klaidą pirmo greičio ruožo pirmame posūkyje.

Dėl tos klaidos, kuri Tibor Erdi Jun. teigimu buvo kaip pirmoko, jis labai pergyveno. Visa jo šeima yra “ralinė” – tiek tėvai, tiek žmona ir vaikas – visi dalyvauja, keliauja kartu ir serga už Tibor Erdi, tai visi labai pergyveno ir priėmė, o pastarasis vos ne iki ašarų jaudinosi dėl savo klaidos. Ten keli dalykai susidėjo: reikėjo padangas sušildyti, plius jis per greit atvažiavo į tą posūkį, bet kertinis dalykas – jaudulys ir dėmesys. Jis savo klasės lyderis, plius atsisėdo į naują automobilį, kuris irgi susilaukė labai daug dėmesio. Tibor minėjo, kad jis gyvenime nėra gavęs tiek sveikinimų, pranešimų soc. tinkluose ir panašaus dėmesio.

T.Erdi Jun. / Z.Csoko - Škoda Fabia R4
T.Erdi Jun. / Z.Csoko – Škoda Fabia R4

Istorija su dizainu irgi verta atskiro paminėjimo. Derybos dėl automobilio spalvų užtruko savaitę laiko, nes Tibor Erdi Jun. norėjo startuoti su savo dizainu ant Škodos, o mūsų sąlygos buvo, kad automobilis būtų su mūsiškiu ProRacing lietuvišku dizainu. Labai puikiai situacijoje padėjo dizaineris Šarūnas, kuris puikiai pritaikė vengro rėmėjų logotipus prie mūsų dizaino. Nors iš pradžių Tibor nebuvo labai laimingas, kad startuos ne su savo spalvų automobiliu, bet kai tik išpublikavo pranešimą su mūsų dizainu buvo šokiruotas – gavo dvigubai daugiau teigiamo atgalinio ryšio iš ralio bendruomenės nei įprastai ir visas nepasitenkinimas dėl dizaino dingo.

Tai va toks tas savaitgalis. Dėl komandos buvau visiškai ramus, mechanikai ir inžinieriai pasiruošę šitiems dalykams, žinojo kur važiuoja. Susidirbimo dar šiek reikėtų, nes produktas visiškai naujas, bet iš esmės – viskas gerai. Kažkokio streso irgi nebuvo, patirties turime užtektinai, o pačiuose Kanaruose mums jau ketvirtas kartas, tad juos kažkiek pažįstame ir buvo lengviau. Vienintelė vieta kur galėjo kilti streso – tai automobilio nustatymai. Jeigu pataikai – viskas gerai, bet jei ne – tada pradedi nervuotis ir visas procesas gerokai pasunkėja. Tiesa buvo niuansų su Tibor Erdi Jun. pasodinimu į automobilį, nes vengras gan stambus ir aukštas. Tokiems žmonėms yra sudėtinga, nes pavyzdžiui R5 automobilis neturi galimybių turėti didesnių sėdynių ar jas susireguliuoti pakankamai patogiai tokio dydžio žmonėms. Mes prieš gamindami Škoda Fabia R4 žinojome šitą problemą ir numatėme galimybę patogiai sėdėti didesniems ekipažo nariams ir tuos sprendimus homologavome. Tibor Erdi Jun. buvo labai patenkintas tuo, nes ir nuotaika visai kita kai sėdi patogiai automobilyje ir gali pilnai koncentruotis į tolimesnius aspektus.

S.Potiiko / I.Mishyn - Škoda Fabia R4
S.Potiiko / I.Mishyn – Škoda Fabia R4

Kaip praėjo automobilio atstatymas po incidento pirmajame greičio ruože?

Realiai atstatėme automobilį per 15 minučių. Jeigu turime galimybę ir dalių, tai keičiame visą mazgą. Šiuo atveju buvo linkusios šakės, amortizatorius ir panašūs pažeidimai. Jeigu Tibor būtų atvažiavęs iki serviso, tai iš jo būtų išvažiavęs jau sveikas. Bet kadangi ten viskas buvo išlūžę, plius pirmo ruožo pirmas posūkis tai vengras sustojo, nes nebebuvo prasmės toliau važiuoti Jei tai būtų buvęs paskutinis greičio ruožas prieš servisą – gal dar būtų pavykę kažką prigudrauti.

T.Erdi Jun. / Z.Csoko - Škoda Fabia R4
T.Erdi Jun. / Z.Csoko – Škoda Fabia R4

Kokia istorija su Tibor Erdi? Jis vienas iš potencialių automobilio pirkėjų?

Su Tibor Erdi Jun. esame pažįstami jau nuo 2013 metų. O 2017 metais su ProRacing jis pirmą kartą tapo ERC2 klasės čempionu. Paskutinis sezono etapas vyko Liepojoje ir Tibor reikėjo atvažiuoti minimaliai trečiam ir baigti varžybas. O tai buvo irgi iššūkis, nes Liepojoje atvažiuoti trečiam yra ką veikti, nes tuo metu Mitsubishi Lancer automobiliai buvo ant bangos. Jis mumis pasitikėjo ir važiavo su mūsų automobiliu bei visa komanda ir mums pavyko tą padaryti – Tibor tapo ERC2 čempionu. Nuo to laiko dar keletą kartų jis su mūsų komanda startavo Pabaltijyje bei Europos ralio čempionate.

O dėl pačios Škoda Fabia R4 pirkimo – taip, jis vienas iš potencialių pirkėjų kuris galvoja apie šį automobilį. Nėra čia ko slėpti. Vistiek jo eksploatacija yra žymiai pigesnė nei R5 ir netgi pigesnė už N4 grupės Mitsubishi Lancer. Tik pradinis įnašas gaunasi didesnis, bet eksploatacinės medžiagos ir kilometro kaina yra šiek mažesnė. Pagal turimą savo biudžetą Tibor Erdi sau leisti R5 automobilio negali, nes nori važiuoti dėl aukštų vietų, o norint važiuoti Europos čempionate dėl aukštų vietų reikia skirti labai daug resursų.

T.Erdi Jun. / Z.Csoko - Škoda Fabia R4
T.Erdi Jun. / Z.Csoko – Škoda Fabia R4

T.Erdi rodė konkurencingus laikus lyginant su klasės varžovais. Ar laikai Jus tenkino?

Sprendimas išvažiuoti su Tibor Erdi į paskutinį ralį buvo priimtas todėl, kad norėjosi pasižiūrėti kokioje vietoje su tam tikru tos klasės lyderiu yra automobilis. Mes galėjome važiuoti su Martinš Sesks, bet mes puikiai suvokėme, kad bus geri laikai, nes potencialą ir galimybes šito automobilio mes žinome kai jį vairuoja itin aukšto kalibro sportininkai. Puikus pavyzdys Teemu Asunmaa ir tas pats Martinš Sesks, kurie testavo šį automobilį. Tad sprendimas Kanarams buvo neimti tokio greito sportininko, tam kad klasėje būtų daugiau mažiau vienodos jėgos. Kai Tibor Erdi važiavo su Mitsubishi Lancer Evolution X – atramos taškas buvo ispanų Suzuki Motorsport gamyklinės komandos Suzuki Swift R4LLY S automobiliai. Jie turi du ispanus vairuotojus iš kurių vienas “džentelmeno” tipo, o kitas – profesionalus jaunas vairuotojas. Mūsų analizės darbas ir buvo pasižiūrėti į automobilio rezultatus su T.Erdi. Kai T.Erdi važiavo su Mitsubishi Lancer Evo, ispanų Suzukiai pagal laikus įprastai būdavo priekyje jo.

Laikai antroje dienoje su Škoda Fabia R4 mus tikrai tenkino. Buvo netgi taip, kad po įvykio pirmajame greičio ruože T.Erdi buvo taip nuliūdęs, kad netgi nebenorėjo toliau važiuoti. Visgi pavyko jį perkalbėti. Vengras laukė vakare iki paskutiniųjų kol automobilis bus sutvarkytas. Mes neskubėjome, nes tęsėme varžybas pagal “Super Rally” taisyklę, ramiai sulaukėme vakarinio serviso, sutvarkėme Sergėjaus automobilį ir ėmėmės tvarkyti T.Erdi Škoda. Išvydės sėkmingą automobilio atstatymo procesą nusiramino ir nusprendė tęsti varžybas.

S.Potiiko / I.Mishyn - Škoda Fabia R4
S.Potiiko / I.Mishyn – Škoda Fabia R4

Pirmieji antros dienos greičio ruožai buvo labiau pažintiniai, nes po pirmos dienos nesėkmės T.Erdi norėjo įsivažiuoti žingsnis po žingsnio ir per daug nespausti. Jaudulys ir dėmesys pakišo jam koja, tad antrą kartą kartoti klaidų jis nebenorėjo. Nors ir važiuodamas pakankamai saugiai, laikus vengras rodė tikrai gerus ir keletą ruožų laimėjo klasėje. Tad maždaug žinome kur būtume, jei pasodintume itin greitą vairuotoją. Neslėpsime, žinoma norėjome ir tikslas buvo išlošti klasėje, bet įvyko kaip įvyko, ne visada viskas įvyksta kaip nori. Tad antra diena buvo tokia grynai iš techninės pusės, pasižiūrėti ir pasimatuoti kur esame. Varžybų metu pabandėme dar keitinėti automobilio nustatymus, kas antroje dienos pusėje dar pagerino greičio ruožų įveikimo laikus. Tad viskas vyko pozityviai antroje dienoje ir buvo puiki diena nežiūrint į Sergėjaus avariją paskutiniame greičio ruože. Nepaisant to manau, kad Sergėjus savo užduotį įvykdė visu 100%. Jam iššūkių šį savaitgalį buvo labai daug. Jeigu Kanaruose prieš startą nesusišildai padangų – tau šakės. Ten važiuojama pačio kiečiausio mišinio padangomis, o iki greičio ruožo starto serpantinais reikia važiuoti kokį 20 kilometrų. Vidutinis greitis yra nedidelis, kelias yra apkrautas ir padangas susišildyti iš esmės yra beveik neįmanoma. FIA dabar yra uždraudusi visus padangų šildymo elementus ir už jų darymą labai stipriai baudžia. Anksčiau galėdavai automobiliu staigiai manevruoti į skirtingas puses, stipriai stabdyti ir naudoti panašiais technikas padangų sušildymui prieš startą. Dabar to nebegalima daryti – visur yra stebėtojai, visur sukrauti GPS davikliai, visur žiūri kaip tu važiuoji ir baudžia tūkstantinėmis baudomis už kiekvieną neleistiną manevrą. Tad jei nepavyksta kažkokiu būdu susišildyti padangų – greičio ruože faktiškai du kilometrus gali išbraukti. Sergėjų ir ištiko ši problema – jis nesusišildė padangų ir greičio ruožo pradžioje prisidarė bėdų.

S.Potiiko / I.Mishyn - Škoda Fabia R4
S.Potiiko / I.Mishyn – Škoda Fabia R4

Ar Kanaruose dalyvavę ispanų Suzuki Swift R4ALLY S irgi pagaminti su Oreca kit’u?

Taip, tie Suzuki Swift irgi pagaminti naudojant Oreca (Rally2) kit’ą. Kitais metais jie planuoja dar tris automobilius pagaminti, o šiuo metu turi keturis. Taip pat ateinantį sezoną jie ruošiasi startuoti visą sezoną Europos ralio čempionate.

J.Vinyes / J.Mercader – Suzuki Swift R4ALLY S

Kokias pamokas išmokote po šio ralio?

Man kiekvienas ralis yra pamoka. Aš konspektuojuosi visus darbus. Iš šio ralio atsivežiau 80 konspektų. Esu maksimalistas, tai to “išmokau” pas mane gal nelabai ir yra. Turbūt nežinau kada save galėčiau įvertinti dešimčia balų 🙂 Kiekvienas ralis, nors ir mažiausias man yra kažkokia pamoka ir kiekviena klaida yra pamoka. Kiekvienas vairuotojo sureagavimas į tam tikrus momentus man taip pat yra pamoka ir mane nesustojamai mokina. Nes turėdamas gerą komandą, gerą kolektyvą ir gerai pasiruošęs tu netgi tokias klaidas gali padėti spręsti. Komanda nėra tik tai tie žmonės kurie pakeičia, sutvarko ir išleidžia į startą. Komanda yra gera ir galima pakviesti daryti rezultatą tada kai gali padėti vairuotojui savo patarimais, savo išmintimi bei praktiniais dalykais kaip kuro paskaičiavimas ar kažkokiais techniniais niuansais. Nuo to bendras rezultatas ir ateina.

S.Potiiko / I.Mishyn - Škoda Fabia R4
S.Potiiko / I.Mishyn – Škoda Fabia R4

Kur planuojate startuoti artimiausiu metu?

Jeigu pavyks – Vengrijoje šiais metais Gruoždio 28-29 dieną. Ten vyks pats didžiausias Vengrijos ralio šou, kuriame bus 70 kilometrų greičio ruožų. Visa tai vyks Hungaroring F-1 trasoje.

O kitų metų mūsų sezonas prasidės Rovaniemi, Suomijoje. Gal dar šiais metais, gal po naujųjų. Kol kas sunku pasakyti, matysime pagal orus, pagal užimtumą. Ten žiemos sezonas yra ekspromtinis, tad labai sunku kažką nusimatyti į priekį. Visą žiemą esame numatę praleisti Suomijoje testuose bei varžybose, kad išnaudoti sniegą maksimaliai. Dar netgi yra planas pavažiuoti iki Karelijos Rusijoje.

S.Potiiko / I.Mishyn - Škoda Fabia R4
S.Potiiko / I.Mishyn – Škoda Fabia R4


Pasakyk Ačiū ir tapk Ralio savaitės dalimi:

Patreon Ralio Savaitė

Nuotraukos – Mfoto.es, CanariasRacing

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x