Interviu su Eriku Ežersku, daugelį metų dirbančiu su vienu iš Rally4 automobilių, kurie dabar tampa vis populiaresni Lietuvoje 🙂
Kiekvienas įrašas reikalauja ne vienos valandos darbo prie jo, tad jeigu Jums Ralio savaitėje pateiktas unikalus turinys yra Jums naudingas ar prasmingas, palaikykite šio projekto gyvavimą 🙂
Pradėjai dirbti nuo šios FIA piramidės pakopos atsiradimo pradžios, nuo R2 klasės automobilio, o dabar dirbi jau su Rally4. Kaip keitėsi Fiesta per tiek metų?
Jeigu taip iš pradžių, tai pradėjau dirbti su Ford Fiesta R2T senesnės generacijos automobiliu, tai buvo 2018metai, juo važiavo Jonas Pipiras, tai buvo mano pirmas prisilietimas prie gamyklinio automobilio. Tai šis automobilis lyginant su dabartiniu Rally4 buvo ženkliai paprastesnis, jis turėjo žymiai daugiau standartinių detalių, kurios buvo minimaliai perdarytos, standartinę prietaisų panelę, visą standartinį automobilio priekį ir panašiai, kitaip tariant buvo nesunku tokį automobilį pasigaminti iš gatvinės Fiestos. (beje Pipiras taip ir padarė).
Vėliau 2019 metų pabaigoje Justas Simaška įsigijo Ford Fiesta R2T19 jau naujesnės generacijos, kuri eina iki šiol, automobilį. Ir vėliau kai atsirado Rally4 automobiliai, Justas įsigijo rally4 kit’ą ir mes jį sumontavome, tame komplekte buvo nemažai patobulinimų susijusių su automobilio galingumu, galinis tiltas atnaujintas, atsirado ant variklio dangčio aušinimai, greičių dėžės perdavimai pasikeitė ir pan. Iš principo šie pakitimai stipriai pagreitino prieš tai buvusį R2T19 ir pirmosios Rally4 Fiestos buvo greitesnės nei dabar, kadangi vėliau jas šiek tiek susilpnino pakeldami minimalų svorį ir sumažindami turbinos restriktorių į 30mm vien dėl to, kad jos nebūtų ženkliai pranašesnės už senąsias R2T19.
Ir paskutinis Ford Fiesta, kurį ir aptarnaujame dabar tai yra Manto Bartkuvėno, Rally4 automobilis, šiai dienai šis automobilis yra stipriai ištobulintas jei lyginant su tuo metu kai tik atsirado Rally4. Atsirado tokie dalykai kaip „Traction control”, dar greitesnė vairo kolonėlė su elektriniu vairo stiprintuvu, atnaujinti pusašiai, prietaisų panelė patobulinta, stabdžių aušinimai, bei kita. Trumpai tariant tai automobiliai yra nuolatos tobulinami iki pat šiol, šiai dienai galiu teigti, kad šis automobilis yra labai patikimas.

Kokie automobilyje atlikti sprendimai parodo, kad visgi tai tikrai gamyklos sukurtas automobilis?
Na šiai dienai sunku atsakyti, nes daugelį dalykų ką anksčiau darydavo pagrinde gamykla dabar daro dauguma. Bet galbūt išskirčiau įvairių tvirtinimų, laikiklių paprastumas ir suprojektavimas, surinkimo kokybė, bendras automobilio estetinis vaizdas, švara ir tvarka viduje, kiekvienas daiktas turi savo konkrečią vietą ir tvirtinimą.

Gal yra kokių įdomių ar mažiau žinomų dalykų / niuansų R2/R2T/Rally4 automobiliuose?
Na būdavo seniau tokių detalių automobilyje, kurias turėdavai atidžiau apžiūrėti, nes buvo tokių atvejų, kai laiku pastebėtas skilimas ant pusašio pakabinamo laikiklio padėjo išvengti nebaigto ralio ar panašiai. Bet tokių detalių šiai dienai jau nelabai likę, net negalėčiau pakomentuoti į ką reiktų stipriau atkreipti dėmesį, nes tų „dažnai gendančių“ dalių jau nelikę, kadangi jas ištobulino. Ir dar vienas dalykas kas tikrai yra labai svarbu tai negesinti automobilio, kol duslintuvo temperatūra nenukris žemiau 400 laipsnių, norint išsaugoti turbiną.

Kalbama, kad sportinio kilometro kaina su Fiesta Rally4 yra panaši ar net mažesnė už BMW Cup automobilio, tuo atveju jeigu Rally4 automobilio nesudaužai. Kokie agregatai keičiami dažniausiai? Kokie yra aptarnavimo kaštai?
Jei trumpai tai trečio bėgio „dog ring“, nes greičių dėžę revizijai M-sport rekomenduoja atsidaryti kas 500km, bet iš patirties pastebėjome, kad tai daryti reiktų kas 300km. Toliau pusašius rekomenduoja keisti kas 1000km, kurių komplekto kaina apie 2000eurų, bet su testiniais pusašiais jau esam nuvažiavę netoli 3000km ir panašu, kad dar važiuos. Tada žvakes kas 1000km jos irgi nėra pigios, apie 130eurų už vienetą. O toliau varikliui ir turbinai duoda 3000km, tai iš principo nėra labai brangu. Kuro ryja nedaug, mes su kolegomis juokėmės, jei su Fiesta važiuotum į sprinto etapą tai greičiausiai užtektų pilno bako visam raliui. Bendrai tariant aptarnavimo kaina būtų dar ir mažesnė turbūt nei BMW, nes viskas yra labai lengvai prieinama ir padaroma, išspręstos visos probleminės vietos ir nieko nereikia galvoti, tiesiog dedi kas priklauso ir viskas.

Kas lengviausia bei sunkiausia aptarnaujant Ford Fiesta R2/R2T/Rally4 automobilius?
Net sunku būtų atsakyti kas sunkiausia, iš principo nėra sunkių darbų, laiko prasme tai gal ilgiausiai užtrunka suruošti atsargines detales, nes dažnai M-Sport neturi pilnai sukomplektuotų detalių, jas reikia pačiam pasigaminti/surinkti, pavyzdžiui priekinį „crash bar“ turi pasigaminti pats, turi nusipirkti virinamų detalių komplektą iš gamyklos ir pats pagal brėžinį susivirinti ir nusidažyti. Nors iš kitos pusės toks būdas yra pigesnis, nes pilnai surinktos detalės kaina yra ženkliai didesnė nei atskirų detalių. O visa kita yra išties paprasta, pavyzdžiui greičių dėžę per 45min servisą galima drąsiai pakeisti ir dar liks laiko kitiems darbams.

Kokios yra Ford Fiesta R2/R2T/Rally4 automobilių reguliavimo galimybės ir kaip jas pavyksta išnaudoti?
Pagrindinis darbas tai yra su amortizatorių reguliavimų, jie turi tris reguliavimus (High speed, low speed kompresiją ir Rebound), toliau seka aukštis, kas stipriai įtakoja automobilio dinamiką, tada spyruoklės yra keturių kietumų. Žinoma kaip ir pas visus automobilius suvedimas ir išvirtimas, bet galima keisti tik priekį. Galą galima tik šiek tiek koreguoti pasukant patį tiltą, atskirai ratų nėra galimybės reguliuoti. Toliau priekinio stabilizatoriaus yra trys variantai ir greičių dėžės blokiruotės kampai, bet ten yra tik du variantai žvyrui ir asfaltui. Bendrai tariant reguliavimo yra nedaug, bet mano manymu tokiam automobiliui užtenka tikrai.

Kaip sekasi bendrauti su M-Sport? Ar gaunate tinkama palaikymą?
Šiuo klausimu tai esu labai patenkintas jų komunikacija ir palaikymu. Visada su mielu noru atsako į visus klausimus ir padeda. Su detalėmis tikrai didelės problemos nėra, jei turi sandėlyje ir reikia greitai tai galima gauti detales per viena dieną. Jei nutinka kažkoks nenumatytas gedimas, tai galima nusiųsti automobilio „data“, jie peržiūri ir visada greitai atsako.

Jeigu galėtum prisidėti prie Rally4 ar net kitokių sportinių automobilių kūrimo – kokius sprendimus įdiegtum į automobilius, kurie tavo manymu palengvintų gyvenimą juos aptarnaujančiam personalui?
Vienas iš dalykų, tai kad automobilis visada turėtų „datalog“ funkcija ir būtų galima peržiūrėjus „data“ failus nustatyti gedimą. Toliau kitas dalykas tai kiek įmanoma vienodi varžtai važiuoklėje, variklio skyriuje bei kitose automobilio vietose, kad automobilį būtų galima remontuoti su minimaliu kiekiu įrankių. Taip pat stipriai palengvina darbą visos greitos jungtys, stabdžių, kuro, oro padavimo ir panašiai, žinoma šie dalykai jau stipriai išbrangina automobilį.

Mantas Bartkuvėnas buvo pirmasis lietuvis šiais metais suvažiavęs žvyrinį ralį. Apie tai kaip jam sekėsi Portugalijoje, papasakojo jis pats 🙂
Kiekvienas įrašas reikalauja ne vienos valandos darbo prie jo, tad jeigu Jums Ralio savaitėje pateiktas unikalus turinys yra Jums naudingas ar prasmingas, palaikykite šio projekto gyvavimą 🙂