Ralio “Aplink Lietuvą” istorija

Ralis Aplink Lietuvą

Apie seniausią Lietuvos automobilių sporto renginį, kuris vyksta iki šiol

Lietuvos Vėliava
Ralio savaitė istorija
e-LARČ

1931 metais, Lietuvos istorijos puslapyje buvo padarytas mums pakankamai svarbus įrašas. Pirmą kartą šalies istorijoje startavo automobilių lenktynės, turėjusios Ralio “Aplink Lietuvą” vardą. 14 automobilių ir 12 motociklų buvo šio sporto misionieriai iš kurių M.Selevskis su Adler Triumf Junior automobiliu finišą pasiekė greičiausiai. Nugalėtojas buvo pagerbtas ne bet ko kito, o paties Antano Smetonos vardo sidabrine taure, kurią sukūrė garsūs Vokietijos juvelyrai. Ši taurė buvo perleidžiama naujam ralio nugalėtojui, o šis ją pasilikti galėjo tik laimėjęs ralį tris kartus iš eilės. Arčiausiai to buvo Pranas Hiksa, laimėjęs du kartus. Vėliau ši tradicija buvo nutraukta. Kaip ir pats ralis. “Aplink Lietuvą” prieš karą vyko keturis kartus – 1931, 1932, 1937 ir 1938. Ralio maršrutas siekdavo bent 1000 kilometrų. Taip prieš 90 metų, Liepos mėnesį prasidėjo Lietuvos automobilių sporto gyvenimas.

1932 metai – rimti vyrai su rimtais automobiliais

Šis mums puikiai pažįstamas ralio vardas grįžo tik 1996 metais ir iki šiol nenutraukiamai kiekvieną vasaros pabaigą džiugina automobilistus. Per pastaruosius 25 metus šios varžybos išgyveno pačių įvairiausių fazių. Nuo standartinių automobilių lenktynių iki Lietuvos ralio čempionato etapo ir atgal link mėgėjų lygio. Tad per tiek metų šiame ralyje dalyvavusių automobilių įvairovė yra pati didžiausia. Nuotraukose ir archyvuose užfiksuoti reti istoriniai, visiškai standartiniai, brangūs egzotiški ir daugiausiai dėmesio susilaukdavę sportiniai ralio automobiliai. Prie jų prisijungdavo motociklai bei džipai.

Šiek tiek egzotikos – Porsche ir žvyras

Apie šį ralį galima kalbėti iš dviejų kampų. Vienas – tai mėgėjų varžybos, kurios trunka iki šiol. Antras – LARČ etapas, vykęs nuo 1996 iki 2009. Mėgėjams tekdavo apie tūkstantis kilometrų išbandymo visos Lietuvos keliais ir keliukais. Ralio pradžia iškilmingai duodama Kauno rotušės aikštėje. Vėliau dalyviai aplankydavo gausybę miestų ir miestelių, jų laukdavo įvairūs išbandymai kaip slalomas, važiavimas tiksliam laikui ar kitos specialiosios rungtys. Šventė baigiasi Daukanto aikštėje, Vilniuje. Ten pats prezidentas arba jo atstovas nugalėtojams įteikia prestižinę prezidento taurę.

S.Girdauskas / A.Šošas - Mitsubishi Lancer Evolution VII
S.Girdauskas / A.Šošas – Mitsubishi Lancer Evolution VII

Lietuvos ralio čempionato dalyviai įveikdavo kur kas trumpesnę distanciją – apie 100-120 kilometrų greičio ruožų ir 300-400 kilometrų važiavimo bendro naudojimo keliais. Šis ralis nuo kitų Lietuvos čempionato etapų pagrinde skyrėsi tuom, kad nemaža dalis greičio ruožų vyko ant asfaltinės dangos. Tam reikalui buvo naudojamas “Nemuno Žiedas”, Ruklos ir kiti poligonai, taip pat smagūs bei vingiuoti kietos dangos Lietuvos keliai. 2006 metais ralio trasa driekėsi vien tokiais keliais. Kol kas tai vienintelis vykęs tikras asfaltinis ralis Lietuvos istorijoje. Nors dėl to gal ir galima būtų ginčytis, nes dalis kelių gan greitai apsinešdavo žvyru, nepaisant pastangų sumažinti kertamų posūkių kiekį. Kitą vertus lietuviški asfaltiniai keliai yra kiek per greiti tokioms varžyboms. Tad 2006 etapas buvo pažymėtas ne viena avarija. Profesionalų trasos geografija būdavo ne tokia plati kaip mėgėjų. Buvo išnaudojami Molėtų, Vilniaus, Ukmergės, Anykščių, Širvintų, Kauno rajonų keliai. Įprastai pirmą ralio dieną sportininkai atakavo asfaltinius greičio ruožus, o antrą dieną – žvyrinius.

R.Lipeikis / I.Lipeikytė – Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Šio ralio istorija turi ne vieną įdomų nutikimą ar istoriją. Pavyzdžiui, tai yra vienintelis ralis Lietuvoje, kuriame startavo pats Lietuvos prezidentas. 1997 metais į šturmano kėdę sėdo tuometinis šalies vadovas – Algirdas Brazauskas. Kalbant apie garsenybes, būtent šiame ralyje antrojo vairuotojo kėdėje sėdėjo Australijoje gyvenęs garsiausias Lietuvių kilmės šturmanas – Dyteris Manfredas Gocentas. 1996 metais “Aplink Lietuvą” vardas dažnai girdėjosi FIA koridoriuose, nes būtent šiame ralyje pirmą kartą buvo sudaryta galimybė startuoti neįgaliesiems. Šią praktiką kaip pavyzdį Tarptautinė automobilių federacija rekomendavo ir kitoms šalis. Taip pat ši šventė sukviesdavo veteranus, kurie su istoriniais automobiliais kartu šturmuodavo Lietuvos kelius. Šių automobilių ir pačių dalyvių amžiaus vidurkiai vienareikšmiškai pateisindavo “veteranų” vardą, tarp kurių šmėžuodavo garsios Lietuvos ir užsienio automobilių sporto pasaulio pavardės.

Naujos gatvės, seni automobiliai ir šypsenos veiduose

LARČ Ralio “Aplink Lietuvą” chronologija

  • Ralis “Aplink Lietuvą” 1996S.Girdauskas / Ž.Sakalauskas – Lancia Delta Integrale
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 1998S.Girdauskas / Ž.SakalauskasMitsubishi Lancer Evolution IV
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 1999S.Girdauskas / Ž.SakalauskasMitsubishi Lancer Evolution IV
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2000S.Girdauskas / Ž.SakalauskasMitsubishi Lancer Evolution IV
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2002 R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2003R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2004S.Girdauskas / A.ŠošasMitsubishi Lancer Evolution VII
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2005R.Lipeikis / I.Lipeikytė – Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2006R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2007R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2008V.Švedas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IX
  • Ralis “Aplink Lietuvą” 2009V.Švedas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IX

Nuotraukos – 15min.lt, G.Šniukas


e-LARČ

Įrašas sukurtas bendradarbiaujant su e-LARČ projektu


Pasakyk Ačiū ir tapk Ralio savaitės dalimi:

Patreon Ralio Savaitė
1
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x