N5 automobiliai bei jų ateitis Lietuvoje – Martynas Samsonas ir RMC Motorsport

Samsonas Motorsport

Kuo toliau, tuo labiau vienos raidės bei skaičiaus derinys – N5 – vis labiau pažystamas Lietuvos ralio bendruomenei. Ir kuo toliau, tuo didesnį indėlį šie automobiliai darys Lietuvos raliui. Du pokalbiai su žmonėmis, kurie yra atsakingi už šių automobilių greitį ir atsiradimą Lietuvoje – Martynu Samsonu bei RMC Motorsport vadovu Roberto Mendez.

Martynas Samsonas

Martynas Samsonas

Kas yra RMC ir kaip prasidėjo pažintis su jais?

RMC yra „Roberto Mendez Competition“ įmonė Ispanijos šiaurėje, kuri gamina, parduoda, prižiūri ir nuomoja N5 klasės ralio automobilius. Pažintis turbūt prasidėjo prieš 18 metų, sunku ir prisiminti tiksliai. Pamenu, jog jie turėjo bėdų su Mitsubishi transmisija ir pradėjus mums kartu dirbti, buvo labai patenkinti viskuo. Vėliau turėjau pats bėdų, kai pradėjome gaminti sekvencinio jungimo greičių dėžes ir buvome pridarę konstrukcinių klaidų ir tos dėžės streikavo bei gedo. Daug, tikrai daug dėžių. Teko nemažai laiko praleisti pas juos, taisyti klaidas, keisti visas greičių dėžes ir t.t. Tikrai, džiaugiuosi ir aišku stebiuosi, kaip jie manęs nepasiuntė velniop. Tačiau daug dirbome ir iki šiol kartu dirbame, tikime ir pasitikime vieni kitais ir mūsų darbais. Už tai aš jiems labai dėkingas 😊

RMC Motorsport komanda šalia bazės Ispanijoje
RMC Motorsport komanda šalia bazės Ispanijoje

Papasakok daugiau apie RMC produkcijos kelionės pradžią į Lietuvą. Kaip viskas vystosi dabar?

Pirmas jų N5 automobilis atkeliavo į Lietuvą 2018 metais. Tada su Gediminu Žliubu važiavome „Around 7 Lakes Rally“. Pradžia manau sudėtinga, nors pati automobilio idėja yra superinė, tačiau nebuvo išdirbta viskas. Trūko kokybės, trūko variklio pajėgumo ir patikimumo. Aišku ir su amortizatoriais nebuvo didelių stebuklų. Šiai dienai tai jau sakyčiau mažiausiai 2/3 naujas automobilis nei buvo prieš 5 metus. Nežiurint į tai, kad šiemet turėjome rimtų problemų su degalais, stokojome normalios galios ir Rokiškyje „sukūrenome“ variklį. Vėliau viską pakeitus ir pradėjus naudot naujus „P1“ degalus, viskas labai greitai susitvarkė ir įrodėme, kad šiuolaikinis N5 pajėgus važiuoti labai greitai, komfortiškai ir gerose rankose nugalėti varžybose.
2023 sezonui svajojame, dirbame, ruošiame atskirą, nacionalinę klasę, pagal N5 koncepsiją. Jau esame nemažas, „džemtelmenų“ kolektyvas, kurie sutaria, sutinka ir nori turėti konkurencingą klasę bei patikimą autombilį, maksimaliai panašų į šiuolaikes ralio R5 mašinas. Sutariame, jog ribosime galingumą, maksimalų turbo slėgį, maksimalias apsukas. Kontroliuosime, kad visi laikytusi taisyklių. Kiekvienose varžybose turėsime atskirą, didelį atsarginių N5 dalių sandėlį visiems klasės dalyviams. Aš pats liksiu prie LARC1 įskaitos ir bandysiu kovoti dėl pergalių, o Kajui pasistengsiu atvaryti naudotą N5 ir taip pat pajungti prie naujos klasės. Taip pat šie „RMC“ pagaminti automobiliai turi detalius ir aiškius detalių  katalogus ir kainininkus. Pati gamykla Ispanijoje turi didelį dalių sandėlį ir gali išsiųsti bet kurią detalę per parą laiko.

Pirmieji N5 automobiliai pasirodę Lietuvoje
Pirmieji N5 automobiliai pasirodę Lietuvoje

Papasakok plačiau apie pačią N5 automobilio idėją, tech. Charakteristikas.

Pati idėja kilusi iš Argentinos, kur ši klasė irgi labai populiari. Kai kurie N5 automobiliai taip pat naudoja mūsų amortizatorius ir dėžes. Pirmos mašinos pradėtos kurti 2011 metais, naudojant Subaru transmisiją ir Honda K24 variklį. Vėliau pradėtas naudoti PSA 1600cc variklis su tiesioginiu kuro įpurškimu. Visi automobiliai turi standartizuotą pakabą, t.y. balkiai, šakės, kelmai. Labai daug detalių pritaikyta nuo standartinių automobilių. Visi keturi pusašiai bei kelmai vienodi. Vairo kolonėlė Subaru STI. Bazinis variklis Peugeot su minimaliais perdarymais – gilziuotas blokas, stipresni švaistikliai ir stumokliai. Automobilius gali gaminti kas nori. Tačiau sakykime tose šalyse, kur šie automobiliai važiuoja pagal homologaciją (Ispanija, Portugalija, Italija, Suomija, Argentina, Pargvajus), jie turi atitikti tą homologacijos knygą. Kitose šalyse, kur galima, jos važiuoja pagal nacionalės klasės reikalavimus. Standartiškai toks automobilis su 33mm – 34mm turbo restriktoriumi ir maksimaliu turbo slėgiu 1,5bar turi apie 315Ag ir 490Nm. Taip pat 1230-1250kg svorį priklausomai nuo kėbulo modelio.

Ford Fiesta N5 ant ispaniško asfalto veikia taip pat gerai, kaip pas mus ant žvyro
Ford Fiesta N5 ant ispaniško asfalto veikia taip pat gerai, kaip pas mus ant žvyro

Kuo ypatingi RMC paruošiami kėbulai?

Na nesakyčiau, kad „RMC“ jie kažkuo įpatingi. N5 automobilius gamina ne tik „RMC“. Ispanijoje yra dar kitų gamintojų. Italai taip pat gamina patys, nors nemaža dalis naudoja ir Ispaniškus. Pietų Amerikoje kiti, taip pat kiek žinau jau yra ir JAV. Nežinau kiek tiksliai pasaulyje yra N5 automobiliu, bet vien „RMC“ yra pagaminę 80 vienetų. Kitais metais planuojama 15-20 naujų, kai ta pati „Škoda Motorsport“ taip pat planuoja jau tik 15 naujų Rally2 vienetų. Jei šnekėti bendrai apie N5 kėbulą, tai jis jau yra kitoks, bet idėja visiškai ta pati kaip R5 ralio automobilio. Jis stiprus, legvas. Atlaiko dideles apkrovas, ir didelius šuolius. Nieko panašaus su senomis A ir N grupės mašinomis.

Škoda Fabia N5 griaučiai
Škoda Fabia N5 griaučiai

Finansinė pusė. Ar „Proto“, N5 ir pan. automobilių kainos / aptarnavimo / patikimumo / greičio santykis yra geresnis nei tarkime senesnės kartos R5 automobilių?

Pradžiai reiktu atskirti tuos mūsų „Proto“, nes jie neturi nieko bendro su N5 ir R5. Proto automobiliai naudojantys sutrumpintus kėbulus ir Mitsubishi agregatus išvis, mano galva, yra klaida. Nors atsirado natūraliai, neturint resursų naujai R5, bet norint kažko naujo. Bėda ta, kad sutrumpinus Mitsubishi Lancer Evolution IX ar X ratų bazę nieks nedirbo ties teisinga ratų geometrija, balansu ir t.t. Gavosi ne ką lengvesnis ir prie to nevaldomas automobilis. Tai manau, juos reiktų palikti nuošaly.
Toliau, jei norime lyginti N5, N5+, R5 ar kitas mašinas turime irgi vertinti, kas su jomis dirba.
Negalima sausai lyginti, nes labai gerai prižiurimas N5+ gali konkuruoti su normaliai gerai prižiurimu R5 nacionaliniu lygiu.


Labai gerai prižiurimas N5+, taip pat kaip gerai prižiurimas R5, negalės konkuruoti su tomis komandomis kurios laimi Europos ar Pasaulio varžybose. Arba kaip homologuotas N5, su kontroliuojamu turbo slegiu ir galingumu, negales greičiu konkuruoti su R5.


Jeigu nelyginsime N5 ir R5 greičio absoliučioje įskaitoje, bet žiūrėsime kaip į pavyzdžiui – atskirą klasę, turime 7, 8 ar net 10 skirtingų automobilių bei 90% pojūčių kaip R5 automobiliai. Patikimumą kaip R5, dar didesnę kovą klasėje ir 3 kartus mažesnius kaštus. Mano galva tai yra nuostabus dalykas Lietuvos automobilių sportui. Iš išorės automobiliai niekuo nesiskiria nuo R5, nei vaizdu, nei garsu. Lekia ir šokinėja taip pat. O kuo daugiau dalyvių, tuo ir žiūrovui įdomiau.

Jei šnekėti grynai apie kaštus, tai toks naujas automobilis kainuoja apie 130,000 Eu. Naudotas nuo 65,000 iki 90,000. Jeigu ribojamas turbo slėgis ir galingumas, tai nei transmisija nei variklis praktiškai nedyla.
Kuro ir padangų sąnaudos tai pat labai mažos. Svarbiausia, kad automobilis labai stiprus. Galia nėra didelė, todėl dalys tarnauja ilgai.  

Citroen C3 N5
Citroen C3 N5

Sami Pajari kalbėjo, jog paprastesnėse sąlygose N5 gali būti labai greitas, bet ten kur sąlygos yra itin sudėtingos atsiskleidžia gamyklinių automobilių kozeriai. Link kur turi judėti N5, kad visomis sąlygomis galėtų konkuruoti su gamykline technika?

Na, Sami sakė prieš varžybas, jog mano, kad antru kart važiuojamuose ruožuose praloš. Tačiau gavosi atvirkščiai ir antru kartu važiuojamus ruožus jis įveikė dar didesniu atotrūkiu nuo R5 automobilių nei pirmu sykiu.
Su gamykline technika konkuruoti nerealiai sudėtinga. Supraskite kas yra gamyklinė technika. VW, Škoda, Toyota, Hyundai, Ford gamyklos. Kiek ten žmonių dirba ties R5 projektais ir kokias sąlygas ir biudžetus jie turi 😊 Mes stengiamės ir nacionaliniu lygiu kartais pavyksta. Pasauliniu lygiu manau naivu ir kvaila būtų garsiai šnekėti.

Sami Pajari Utenoje su Škoda Fabia N5+
Sami Pajari Utenoje su Škoda Fabia N5+

Roberto Mendez


Papasakokite apie N5 automobilių idėją. Kodėl nuo to pradėjote?

Mes prasidėjome su N5 idėja todėl, kad reikėjo rasti alternatyvą seniems N grupės automobiliams, tokiems kaip Mitsubishi Lancer Evolution bei Subaru Impreza STi. Mums idealiausias variantas buvo gaminti gerą automobilį, panašų į R5/Rally2. Ypač gerai yra tai, jog galime gaminti visus įmanomus skirtingus automobilių modelius.

Pačios N5 serijos idėja yra turėti panašaus lygio ir greičio automobilį kaip R5/Rally2, bet už dvigubai mažesnę kainą. Tai reiškia labiau prieinamą automobilį nacionaliniuose čempionatuose.

RMC bazėje yra iš ko rinktis
RMC bazėje yra iš ko rinktis

Ar sunku reklamuoti tokio tipo automobilius Ispanijoje ir likusioje Europoje?

Ne, nėra sunku. Ypač kai vairuotojai pirmą kartą pavažiuoja ir supranta koks komfortabilus ir geras šis automobilis yra.

Ispanų gamybos automobiliai nukeliauja ir už Atlanto. Škoda Fabia N5 Peru.
Ispanų gamybos automobiliai nukeliauja ir už Atlanto. Škoda Fabia N5 Peru.

Yra daug įvairių N5 automobilių kėbulų, tokių kaip DS3, Micra, Clio, C3, Fiesta, Polo, i20, Fabia, Yaris. Su kuriuo kėbulu buvo įdomiausia dirbti? Kokie iššūkiai kyla diegiant N5 rinkinį į skirtingus kėbulus?


Kai gamini N5 automobilį, skirtumai tarp kėbulų yra minimalūs. Kiekvienas skirtingas kėbulas yra gaminamas ant vienos bazės platformos, keičiant tik ratų bazę. Įdomiausia aišku pradėti gaminti naują, nebandytą kėbulą ir taip pat daryti vis geresnį ir tobulesnį produktą.

Daugybė skirtingų kėbulų, tačiau galutiniame variante esmė bus ta pati
Daugybė skirtingų kėbulų, tačiau galutiniame variante esmė bus ta pati

Automobilius reikia daug testuoti. Kur juos išbandote? Kas yra jūsų vairuotojai-testuotojai?

RMC turi keletą trasų kurias naudoja testavimui ir vystymui. Turime dvi žvyrines trasas, vieną trumpesnę ir vieną 5 kilometrų ilgio. Taip pat turime dvi asfaltines trasas. Viena iš jų – trumpesnė, žiedo tipo trasa, o kita – kelias kalnuose, su daug skirtingų posūkių ir sukibimo lygių.

Aš testuoju pats, bet taip pat šiam darbui turime keletą skirtingų Ispanijos ir Portugalijos čempionų, su kuriais dirbame kartu.

Legendinis Carlos Sainz taip pat yra bandęs N5 automobilius
Legendinis Carlos Sainz taip pat yra bandęs N5 automobilius

Ankstyvųjų N5 ir naujausių N5 automobilių palyginimas. Ties kur automobiliai labiausiai išsivystė? Kur juos dar reikia tobulinti?

Didžiausias skirtumas tarp pirmųjų ir paskutinių automobilių yra variklio galia ir patikimumas. Pasiekėme didesnę galią ir tuo pačiu daug didesnį patikimumą. Taip pat didelis skirtumas yra pakabos ir vairo darbe. Daug daugiau komforto ir greičio.


Koks pagrindinis skirtumas tarp N5 ar R5/Rally2 automobilių?

Pagrindinis skirtumas yra variklio ir greičių dėžės pozicija. R5/Rally2 variklis stovi skersai, o N5 išilgai. Taip pat skirtumas yra variklio savybėse ir išlaikymo kaštuose. Jeigu kalbėsime apie greitį varžybose, tai skirtumas gali sudaryti apie sekundę kilometrui, bet tai tiesiogiai priklauso ir nuo vairuotojo.

PSA variklis, stovintis išilgai
PSA variklis, stovintis išilgai

Papasakokite apie savo santykį su Lietuva bei Martynu Samsonu

Mūsų santykis su Lietuva toks, jog norime įrodyti, kad N5 yra geras automobilis ir jį yra verta turėti Lietuvoje. Taip pat manau, kad tai svarbus momentas Lietuvos Federacijai. Šį automobilį galima gaminti bet kokio gamintojo kėbule ir jis pakeistų senus N grupės automobilius. N5 yra išvaizdi ir graži mašina. Kalbant apie saugumą, jo lygis yra toks pat aukštas kaip ir kitų FIA ralio automobilių.

Mūsų santykis su Samsonas Motorsport tęsiasi jau 18 metų. Pirma pradėjome dirbti su Martynu greičio dėžių reikalais. Mes labai patenkinti profesionalumu, nes jie labai rimtai į viską žiūri. Kai Martynas atvyko ir pirmą kartą išbandė N5, automobilis jam paliko gerą įspūdį ir vėliau jis į Lietuvą išvežė keletą mašinų. Samsonas Motorsport komanda labai daug dirbo su tais automobiliais ir padėjo mums padaryti automobilį patikimesnį. Jie mums davė ne tik greičių dėžes, bet ir labai gerus amortizatorius, kurie ir labai gerai veikia ir kainuoja protingus pinigus.

Samsonas Motorsport yra labai svarbi N5 projektui ir aš tikiu jog N5 projektas taip pat svarbus pačiai Samsonas Motorsport. O Martynas yra geriausias N5 ambasadorius Pasaulyje kokį tik galime turėti. Taip pat geras žmogus ir nuostabus draugas.

Martynas Samsonas su Ervinu Snitku testuoja mums puikiai žinomomis spalvomis puoštu Citroen C3 N5
Martynas Samsonas su Ervinu Snitku testuoja mums puikiai žinomomis spalvomis puoštu Citroen C3 N5

Kurios šalys yra pagrindinės jūsų N5 automobilių klientės?

Be abejo didžiausia rinka yra Ispanija, bet taip pat turime daug klientų Italijoje, Portugalijoje, Suomijoje, Lietuvoje, Peru ir Ekvadore.


O kaip ateitis? Ar šie “Proto” automobiliai turi ateitį pasaulyje, kuriame FIA stumia savo automobilių piramidę?

Na, N5 nėra “Proto” automobilis. Jis pagamintas pagal griežtas taisykles ir visose šalyse važiuoja tik pagal jos homologaciją. Kaip ir minėjau, visa N5 idėja yra panaši į R5, bet N5 yra homologuota tik tose šalyse kur minėjau anskčiau. Lietuvoje, kur nėra homologuota N5, ji gali važiuoti nacioanlinėje klasėje, kur važiuoja ir prototipai, ir seni WRC ir Dytko kėbulų automobiliai.
Na, bet mes daug dirbame, kad šie automobiliai galėtų važiuoti bent Europos Ralio čempionate. Dabar kai FIA turi naują prezidentą, kuris turi gerus santykius su mūsų Ispanijos Automobilių Federacijos prezidentu, mes tikimės, kadši idėja mums pavyks.



Prisidėti prie tolimesnių Ralio savaitės įrašų galite tapę rėmėjais Contribee platformoje ar paaukoję per Paypal:


Nuotraukos Vilius Šaltenis, RMC Motorsport, Samsonas Motorsport

1
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x