Kas tas Rally1 automobilis?

Straipsnis apie labai ypatingą egzempliorių artėjančiame Orlen Lietuva ralyje 🙂

Kiekvienas įrašas reikalauja ne vienos valandos darbo prie jo, tad jeigu Jums Ralio savaitėje pateiktas unikalus turinys yra Jums naudingas ar prasmingas, palaikykite šio projekto gyvavimą 🙂


Jau visai greitai Mažeikiuose pirmą kartą Lietuvoje pamatysime Rally1 automobilį, kuris liaudyje vis dar vadinamas WRC, nors FIA klasių piramidė jau kuris laikas yra pasikeitusi kartu su pavadinimais. Šiame įraše pabandysime papasakoti ir paaiškinti, kas tai per automobilis ir kuo jis skiriasi nuo ankstesnių generacijų greičiausių Pasaulio ralio čempionato automobilių. Beje šie automobiliai gali dalyvauti tik Pasaulio ralio čempionate, bet yra išskirta galimybė sudalyvauti pavieniuose nacionaliniuose čempionatuose. T.y. nors ir Esapeka Lappi užsiregistravęs kaip LARČ dalyvis, laimėti Lietuvos čempionato su Hyundai i20 Rally1 jis negalėtų 🙂

Šiuolaikiniai Rally1 automobiliai nuo pirmtakų skiriasi dviem itin svarbiais aspektais:

  • Rally1 automobilis turi hibridinę pavarą
  • Rally1 automobilio kėbulas yra rėminės konstrukcijos

Kėbulas

Visi ankstesni WRC automobiliai bei dabartiniai įvairių FIA bei nacionalinių klasių automobiliai naudoja originalų automobilio kėbulą, į kurį sudedami saugos lankai bei kita saugumo įranga. Nuo 2022 metų pasirodę Rally1 automobiliai yra rėminės konstrukcijos, kai iš daugybės plieno vamzdžių yra suvirinamas automobilio rėmas, kuris vėliau „aprengiamas” įvairiomis panelėmis bei kitomis dalimis, tam, kad atrodytų kaip įprastas automobilis. Visas tas darbas atliekamas kruopščiai ir iš pirmo žvilgsnio net nepanašu, jog automobilio bazė pagaminta iš vamzdžių. Žinoma geriausiai tai pasimato, kai automobilis patiria avarija, nes visos kėbulo panelės gerokai lengviau nukrenta nuo automobilio ir tuomet vaizdas jau atrodo nekaip, nors pati avarija galėjo būti ir pakankamai nestipri. Tokį pat metodą naudoja ir ir mums puikiai žinomi Dakare važiuojantys ralio reido automobiliai. Į tą vamzdžių rėmą iškarto yra sudedamas „FIA Safety Cell” saugumo paketas, kuris užtikrina, kad avarijos metu ekipažas patirtų kuo mažesnius sužeidimus. Turbūt esate matę, kad į Rally1 automobilius įlipti nėra jau taip paprasta, dėl jau minėtų saugumo elementų kaip speciali saugos lankų konfigūracija. Taip pat yra įdiegama Artificial Intelligence Safety Cameras (AISC) sistema, kuri yra naudojama greičio ruožų saugumo užtikrinimui, pvz. su ja nustatoma kuriose vietoje stovi žiūrovai. Ji veikia realiu laiku, tad į nedrausmingą žiūrovų elgesį galima reaguoti itin greitai. Kadangi Rally1 automobilių gamyboje nebeliko serijinių kėbulų, atkrito ir taisyklė dėl minimalaus kiekio serijinių automobilių gamybos, tačiau atsirado taisyklė, kad kėbulas turi vaizdiškai priminti gamintojo pasirinkto modelio vaizdą, pvz Puma, Yaris ar i20. Dėl rėminės konstrukcijos atsirado galimybė keliais procentais sumažinti ar padidinti automobilio gabaritus. Pvz. Ford Puma Rally1 yra šiek sumažinta realios Pumos versija.

Automobilio galas pripildytas įvairių hibrido aušinimo sistemų

Rėminės konstrukijos automobiliai avarijų metu pakankamai lengvai pameta savo „sukneles” bei „kostiumus”

Pasikeitimai nuo ankstesnės 2017-2021 generacijos WRC automobilių matomi ir išorėje – kur kas sumažinti aerodinaminiai elementai, nebėra galinio difuzoriaus, naudojamos pigesnės medžiagos bei žinoma atsiradusios papildomos oro paėmimo angos hibridinės sistemos aušinimui. Pats automobilis turi sverti nemažiau 1,260 kg (arba 1,430 kg su vairuotoju bei šturmanu viduje)


Hibridinė sistema

Rally1 automobiliai toli gražu nebuvo hibridinės sistemos ralyje pionieriai – pietų Europoje jau kuris laikas važinėjo Suzuki Swift Hibridai, o pavyzdžiui Austrijoje dar metais anksčiau pilnaverčiu ralio dalyvių buvo R.Baumschlager su pinai elektrine Škoda Fabia RE-X1.

Skirtingai nuo pvz. WEC (World Endurance Championship), Rally1 esanti hibridinė sistema yra vienoda visuose automobiliuose. Ją tieka Compact Dynamics, o baterijos reikalais rūpinasi Kreisel Electric, kurių sistema ir buvo sudėta į anksčiau minėtą Škoda Fabia RE-X1. Ši sistema veikia 750 voltų įtampa, dėl ko atsitikus bet kokiam gedimui sistemoje, ją gali tvarkyti tik specialus personalas su nuo tokios aukštos įtampos apsaugančia apranga. Kiekvienas hibridinę įrangą turintis Rally1 automobilis turi gerai matomas indikacines žalios arba raudonos spalvos lemputes. Jei dega žalia – automobilį saugu liesti, jei lemputė raudona arba išviso nedega – artintis prie automobilio nesaugu. Ši hibridinė sistema suteikia iki 100 KW arba 136 AG papildomą galią, kas žinoma labiausiai pasijaučia startuojant arba išvažiuojant iš lėtesnių posūkių. Baterijos talpa 3,9 KWH, o visa sistema sveria 87 kilogramus. Sunaudota energija yra regeneruojama stabdant, o vairuotojas gali pasirinkti po tris skirtingas programas energijos naudojimui bei regeneracijai priklausomai nuo greičio ruožo specifikos. Tiesa programą galima pasirinkti tik prieš greičio ruožą, o jo metu to dalyko koreguoti nebegalima. Bateriją galima pakrauti atskirai ir serviso zonoje. Kiekviename WRC ralyje yra vietos, kuriuose ekipažai turi važiuoti pilnai elektriniu rėžimu, pvz. serviso zona ar pervažiavimai per gyvenvietes.

Šiuolaikiniai Rallly1 automobiliai priversti tyliai riedėti per gyvenvietes bei serviso zoną

M-Sport detaliau parodė, kaip hibridinė sistema atrodo

Variklis ir visa kita

Rally1 automobiliai naudoja 1,6 keturių cilindrų eilėje variklį su tiesioginiu įpurškimu. Nors kiekvienas gamintojas, tiek Hyundai, Toyta ar Ford gamina savo variklius, jie turi atitikti 2011 metais pasirodžiusio Global Race Engine specifikacijas, kurios sukurtos, kaštų mažinimui ir universaliam panaudojimui daugelyje automobilių sporto disciplinų, pvz WTTC, Formula 3. Su hibridine sistema bei 36mm restriktoriumi šis variklis gali pasiekti apie 500 AG ir 500 Nm, o maksimalūs sūkiai gali siekti 8500 rpm. Šis variklis naudoja pilnai sintetinius degalus, kurių kuro bake telpa 60 litrų.

Kuo dar Rally1 skiriasi nuo savo pirmtakų?

Paprastesnė pakaba su sumažėjusia amortizatorių eiga. 5 pavaros vietoje šešių, o taip pat grįžta prie R5/Rally2 naudojamos mechaninės pavarų perjungimo svirties, neliko aktvaus centrinio diferencialo, stabdžiai gali būti aušinami tik oru, supaprastintas kuro bakas, turbina bei anti-lag’o sistema. Nepaisant to, šie automobiliai yra patys tobuliausi bei greičiausi ralio automobiliai pasaulyje ir tai ką su jais išdarinėja WRC pilotai priverčia suabejoti fizikos dėsniais.

Nors idėja buvo šiuos automobilius gerokai atpiginti palyginus su 2017-2021 specifikacija, kad tai būtų mažesnė našta gamintojams bei prieinamiau privatiems vairuotojams, šių automobilių kaina vis tiek siekia apie vieną milijoną eurų. Šiemet buvo pradėta iniciatyva, po kurios buvo nuspręsta jog hibridinės sistemos po šio sezono neliks, tačiau pasipriešinius gamintojams, tokius pat Rally1 automobilius matysime iki 2026 metų pabaigos.

Hibrido sistemos saugumo atmintinė

Engine
Engine typeIn-line 4-cylinder turbo, direct injection, Hybrid Power Unit
Engine displacement1,600 cc
Maximum powerOver 500 PS
Maximum torqueOver 500 Nm
Bore / stroke83.8 mm / 72.5 mm
Air restrictor36 mm, following FIA regulations
Transmission
Gearbox5 speed mechanical shift
Gearbox final drive4 wheel drive, 2 x mechanical differentials
ClutchDouble Plate Sintered Clutch
Chassis / suspension
Front / rearMacpherson
Suspension travelDamper travel 270mm
SteeringHydraulic Rack and Pinion
Braking systemGravel 300 mm, Tarmac 370 mm
Dimension and weight
Length / width / height4,225 mm (incl. aero device) / 1,875 mm / adjustable
Track widthAdjustable
Wheelbase2,630 mm
Minimum weight1,260 kg
Performance
Top speed201 kph (Ratio Specific)

Kiekvienas įrašas reikalauja ne vienos valandos darbo prie jo, tad jeigu Jums Ralio savaitėje pateiktas unikalus turinys yra Jums naudingas ar prasmingas, palaikykite šio projekto gyvavimą 🙂

2
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x