Visagino Ralio istorija

Visagino ralis

Visagino ralis – žiemos etapų pionierius Lietuvos ralio čempionate.

Lietuvos Vėliava

Pirmasis Visagino ralis buvo surengtas 1994 metais. Tiesa, jis tuomet vadinosi kiek kitokiu, ugnelę įžiebiančiu lietuvių širdyse pavadinimu – Ralis Baltijos kelias. O nuo 1997 žiemos šventė įgavo įprastinį – Visagino ralio vardą iki kol vėlesnių laikų, kai pavadinimas dėl partnerių vėl keitėsi. Šį etapą sumąstė surengti Gintautas Šlėderis ir Lietuvos automobilių sporto federacijos prezidentas Anatolijus Jankūnas. Susidūrę su nemenku iššūkiu rasti vietą žiemos etapui, draugiškumą ir palankumą idėjai rado Visagine. Geografiškai irgi geras sprendimas – labiau į žemyną nutolusiame rajone žiemos raliui sąlygos būna geresnės. 14 metų Visagino, Salako, Zarasų apylinkėse sniego dulkes kėlė ralio automobiliai, kol 2008 žiemos šventė išsikėlė į Utenos rajoną.

R.Lipeikis / D.Alekna - Ford Sierra RS Cosworth 4x4
R.Lipeikis / D.Alekna – Ford Sierra RS Cosworth 4×4

Ilgą laiką Visagino ralyje dalyvių skaičius buvo pakankamai mažas. Pirmaisiais metais ir žiūrovų buvo ne itin daug. Bet žiemos ralio fanatikų skaičius su kiekvienu etapu vis didėjo, o štai dalyvių skaičius augo lėtai. Tik persiritus į naują tūkstantmetį startuojančių automobilių kiekis siekė 20. Lūžis įvyko 2003 m., kai prie starto linijos išsirikiavo 47 ekipažai. Tą lėmė gerėjanti ekonominė situacija šalyje. Nuo to laiko Visagino ralis surinkdavo rimtą dalyvių skaičių ir epogėjų pasiekė paskutiniais egzistavimo metais – 2006 ir 2007. Tuomet šis ralis buvo pakibęs ant plauko, bet R.Lipeikis 2006 situaciją išgelbėjo. Būtent tais metais ralio nugalėtojui atiteko naujas VW Polo automobilis, kas tuo metu buvo visiškai naujas ir įspūdingas reiškinys. Ta progą pirmą kartą šiose apylinkėse prie starto linijos atsirado ir du WRC klasės automobiliai. Tai buvo estas M.Murakas su Toyota Corolla WRC ir Saulius Girdauskas su Ford Focus RS WRC ’02. 2007 metais iš R.Lipeikio ir „Egzotikos” kartelę perėmė B.Vanagas ir „Team Pitlane”, kurie organizavimo kokybės kartelę kėlė ir toliau. Bet tai buvo paskutiniai metai, kai Visagino keliai sulaukė siaurų dygliuotų padangų. Naujieji organizatoriai žiemos šventę 2008 perkėlė į Uteną, kurioje tais metais žiema deja nepasirodė, tad Utenos žieminių kelių debiutas įvyko tik 2009.

P.Jankavičius / S.Timofejev - VW Golf
P.Jankavičius / S.Timofejev – VW Golf

Daugiausia pergalių žieminiuose iššūkiuose susirinko tuometiniai ralio didmeistriai ir čempionai – Saulius Girdauskas, Aurelijus Simaška ir Rokas Lipeikis. Nugalėtojų technika įvairiausia – nuo Ford Escort Cosworth, Mitsubishi Lancer Evolution IV, VI ir VIII, iki Ford Focus RS WRC ’02 ar Škoda Fabia WRC.

A.Gimžauskas / A.Paliukėnas - Ford Escort
A.Gimžauskas / A.Paliukėnas – Ford Escort

Kaip ir daugelis Lietuvoje ar kitose Pasaulio šalyse vykstančių etapų, Visagino ralis turėjo tam tikrų savo ypatumų. Pradėkime nuo to, kad šios rytų Lietuvos apylinkės duodavo startą Lietuvos ralio čempionato sezonui, tad į Visaginą sportininkai atsiveždavo naują ar patobulintą techniką, tad buvo galima numanyti ateinančio sezono lyderių gaires. Visaginas visą laiką buvo vienintelis žiemos etapas Lietuvoje ir tik jau jam pakeitus geografiją, 2012 metais ne itin sėkmingai pakonkuruoti bandė Žemaitijos žieminis etapas Rietave. Kitas dalykas – naktiniai greičio ruožai penktadieniais, kurie suteikdavo itin daug žavesio ir gan stipriai nulemdavo ralio eigą kitą dieną. Dar vienas, neįskaitinis, bet daug žiūrovų dėmesio sulaukdavęs atributas – šeštadienį po ralio finišo vykdavęs slalomas Visagino gatvėse.

S.Girdauskas / P.Urbonas - Ford Focus RS WRC'02
S.Girdauskas / P.Urbonas – Ford Focus RS WRC’02

Atskiros pastraipos vertas šio ralio atributas – žiūrovai. Nuo vos vieno kito stovinčio šalikelėje gūdžiais 1994 metais, jų kiekis išaugo iki Lietuvos ralio folkloru tapusio 50,000 skaičiaus. Kiek ten jų iš tikrųjų būdavo Lietuvos ralio aukso amžiuje sunku atsakyti, bet gyvos sienos prie įspūdingesnių greičio ruožų vietų įrodydavo, kad žiemos metu joks kitas renginys tiek galvų nesutraukdavo. Ir iš tikro, tai buvo didžiulė šventė, kurios ne itin komfortabilias sąlygas sušvelnindavo laužai, ant jų kepamas maistas ir įvairiomis prasmėmis „karšti” gėrimai. Ir šie žiūrovų kiekiai bei jų elgesys ne visuomet atsiskleisdavo ir gerosios pusės. Štai 2005 metais įvykusi Gražutės miško tragedija gyva Lietuvos ralio atmintyje iki šiol.

H.Kazakauskas / A.Vasiulis - Subaru Impreza
H.Kazakauskas / A.Vasiulis – Subaru Impreza

Štai toks tas legendinis Visagino ralis.

Chronologija:

  • Ralis Baltijos Kelias 1994 – Autorius duomenų nerado
  • Ralis Baltijos Kelias 1996 – S.Girdauskas / Ž.Sakalauskas – Lancia Delta Integrale
  • Ralis Visaginas 1997 – A.Simaška / G.Celiešius – Ford Escort RS Cosworth
  • Ralis Visaginas 1998 – V.Pleskovas / A.Mikeliūnas – Ford Escort RS Cosworth
  • Ralis Visaginas 1999 – S.Girdauskas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IV
  • Ralis Visaginas 2000 – A.Simaška / Č.Vyšniauskas – Ford Escort RS Cosworth
  • Ralis Visaginas 2001S.Girdauskas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IV

  • Ralis Visaginas 2002 – R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Ralis Visaginas 2003 – R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Ralis Visaginas 2004 – R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Ralis Visaginas 2005S.Girdauskas / A.Šošas – Mitsubishi Lancer Evolution VII
  • Ralis Egzotika 2006S.Girdauskas / P.Urbonas – Ford Focus RS WRC’02
  • Sampo Winter Rally 2007 – R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Nuotraukos – S.Kazakevičius, V.Jankavičius, G.Šniukas


e-LARČ

Įrašas sukurtas bendradarbiaujant su e-LARČ projektu


Pasakyk Ačiū ir tapk Ralio savaitės dalimi:

Patreon Ralio Savaitė
1
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x