Škoda debiutas Pasaulio ralio čempionate 🙂
-
2025m. Lietuvos Ralio sieninis kalendorius17,00 €
-
Lietuvos ralio knyga 202127,00 €
-
„Ralio savaitė” lipdukai5,00 €
Teksto autoriai – Gabrielius Kapočius, Vilius Šaltenis
Kai pagalvoji apie Škoda Octavia, tikriausiai į galvą pirma ateina vaizdas apie automobilį apklijuotą Taxi ženklais ar smulkiu kokios nors įmonės lipduku. Tačiau buvo laikai, kai Škoda Octavia buvo gerokai piktesnis automobilis nei yra dabar. O kur dar grožis. „Dirtfish” paskelbtoje apklausoje, Škoda Octavia WRC buvo išrinktas kaip gražiausias WRC automobilis. Tai arba apklausoje labai patriotiškai ir gausiai sudalyvavo čekai arba tas didžiulis sedanas lakstęs greičio ruožais tikrai paliko nemažai sentimentų ralio visuomenės širdyse.
Prieš Škodai nusprendžiant žengti į smėlio dėžę pas didžiuosius berniukus, koncernas jau turėjo keletą gan sėkmingų modelių. Įvairiuose čempionatuose lakstė Škoda Felicia, o jai kompaniją palaikė ta pati Škoda Octavia. Tik pastarasis modelis turėjo Kit-car prierašą. Tais praeito tūkstantmečio laikais Kit-car arba F2 klasė buvo gan populiari. Tai buvo rimti gamykliniai automobiliai su dviejų litrų atmosferiniais varikliais. Tiesa jie buvo varomi tik priekinių ratų. Tačiau jų galia, mažas svoris bei techniniai sprendimai geriems vairuotojams leido ant sauso asfalto nesunkiai gainioti WRC automobilius. Tiesa, ant žvyro tą galią buvo gerokai sunkiau suvaldyti, bet norint ir sugebant buvo galima gaudyti N grupės Mitsubishi ar Subaru automobilius.
Ką padarė Škoda? Paėmė tą Octavia Kit-car ir perdarė į WRC. Buvo įdėtas kitas variklis, keturių varomų ratų pavara bei kiti būtini niuansai ir 1999 Monte Carlo ralyje šis automobilis debiutavo. Visgi WRC automobilių greitis ir apkrovos buvo gerokai didesnės nei Kit-Car, tai Octavia WRC automobiliui bent jau finišuoti WRC ralį prireikė beveik pusmečio. Gedo viskas – sankaba, elektronika, vairo stiprintuvas, kuro siurblys… Visgi įsibėgėjus metams Armin Schwarz, Emil Trenir sugebėjo pasiekti finišus, bet apie rezultatus kalbėti buvo dar gerokai per anksti.
Išaušus naujam tūkstantmečiui automobilis gavo nemažai patobulinimų ir jau vadinosi Škoda Octavia WRC EVO 2. Prie A.Schwarz prisijungė ispanas Luis Asensio Climent, o Čekijoje Octavia vairavo vietiniai pilotai. Visgi patobulinimai nebuvo panacėja ir Škoda nemėtė iššūkio Ford Focus WRC, Subaru Impreza WRC ar A grupės Mitsubishi Lancer automobiliams. Tik 2000m. Graikijos ralyje vokietis sugebėjo finišuoti penktas.
Dar du metus Škoda bandė nepasiduoti kibdama į atlapus varžovams. Ir vieną kartą, 2001m. Safario ralyje tai visai neblogai pavyko. Ten buvo iškovotas vienintelis Škoda koncerno WRC podiumas su Armin Schwarz priešakyje. 2002 Škoda į WRC etapus mesdavo kartais net po 4 automobilius. Vietiniuose čempionatuose šis automobilis buvo ganėtinai populiarus ir susižėrė nemažai pergalių. Toliau buvo kuriami patobulinimai ir vėliau pasirodė Škoda Octavia WRC EVO 3 variantas. Tačiau trečia šio sedano evoliucija baigėsi dar tais pačiais metais, nes 2003 m. antoje pusėje Octavia buvo patraukta ir vieta atlaisvinta naujam Škoda Fabia WRC modeliui.
Taigi kodėl Škoda Octavia WRC, prie kurios dirbo krūva čekų inžinierių, taip ir netapo automobiliu, kovojančių dėl pergalės? Na, visų pirma Škoda neturėjo pasaulinio lygio vairuotojų, nors tų kurie po truputį rinko taškus Škodai komandinėje įskaitoje lėtais irgi nepavadinsi. Tai buvo Armin Schwarz, Toni Gardemeister, Roman Kresta, Bruno Thiry, Kenneth Eriksson. Tais laikais ir konkurencija buvo nevaikiška. Ypatingai nepadėjo ir tai, kad tarp konkurentų buvo netgi tai pačiai VAG grupei priklausanti SEAT. Tai laikmetis, kai WRC buvo tiek sėkmingas, kad VAG grupė turėjo netgi dvi komandas – Škoda ir SEAT. Tačiau tai buvo ir šūvis sau į koją, nes WRC skirtas biudžetas buvo skeltas į dvi dalis. Taip, kad nei Škoda, nei SEAT neturėjo pakankamai resursų tam, kad galėtų konkuruoti su Ford, Subaru, Peugeot ar Mitsubishi. Galiausiai – pati Octavia. Čekai norėdami dalyvauti WRC neturėjo kito pasirinkimo – tik gaminti automobilį Octavios pagrindu, nes visa kita Škoda automobilių paletė netiko dėl vieno paprasto dalyko – dydžio. Vienintelė Octavia buvo pakankamai didelė, kad atitiktų reikalavimus. Tiesa, konkurentai šitą taisyklę, kaip ir vėliau ta pati Škoda sėkmingai apėjo. Peugeot ant 206 modelio uždėjo plačius sparnus bei bamperius ir staiga automobilis tapo tinkamas. Tą patį vėliau padarė ir Škoda su Fabia, kurios ratų bazė netgi dar trumpesnė nei Peugeot 206.
Grįžtam prie Octavia. Nors tai buvo mažiausias galimas Škoda modelis, bet jis buvo šiek tiek per didelis WRC greičio ruožams. Jam trūko vikrumo, pasukamumo – jis gan plačiai „plaukiojo” keliu lyginant su konkurentais, tačiau toks didelis kėbulas turėjo ir privalumų. Tai buvo bene tvirčiausias automobilis tarp konkurentų. Visgi tai Pasaulio ralio čempionatas, o ne ralio reido – tad automobilio tvirtumo pliuso svoris buvo gerokai per mažas nusverti kompaktiškesnių konkurentų natūraliam greičiui. Nepadėjo ir tai, kad tuo metu WRC raliai buvo gerokai ilgesni nei dabartiniai. Visgi automobilio tvirtumas ir ypatingas pasiruošimas davė vaisių – vienintelį Škoda podiumą WRC bendroje įskaitoje.
Armin Schwarz atėjęs pas inžinierius pasakė – Safario ralyje mes galime pasiekti podiumą, tačiau tam reikia pasiruošti. Į pasiruošimą įėjo amortizatorių, apsaugų ir kitų agregatų patobulinimas, krūva atsarginių dalių bei kitų sprendimų, tam, kad automobilis atlaikytų beveik 1300 greičio ruožų kilometrų. Tai buvo vienintelė vieta, kur Octavia tvirtumas turėjo realų pranašumą prieš kitus automobilius. Visgi visi tie patobulinimai sudarė nemenką eilutę finansinėse ataskaitose ir inžinieriui reikėjo nemažai paplušėti, kad komandos vadovai skirtų lėšas visiems patobulinimams. Lenktyninkui Armin Schwarz davus tvirtą pažadą, kad podiumas bus – piniginė buvo atverta. Vokietis pažadą ištesėjo – kol konkurentai byrėjo, Armin kilo pozicijomis aukštyn ir galų gale lipo ant trečios vietos podiumo laiptelio.
Nors 2003 Octavia WRC programa pasibaigė, šie automobiliai visiškai užkariavo įvairų Europos šalių čempionatus. Škoda sedanai per metus startuodavo šiek tiek daugiau nei šimtą kartų, pelnė dešimtis pergalių tiek gimtojoje Čekijoje, tiek kitur. Ir tai tęsėsi labai ilgai ir tik pastaraisiais metais Škoda Octavia WRC pasidarė retenybė greičio ruožuose. Dabar šios Škodos pasirodo tik Švedijoje, Suomijoje bei Goodwood greičio festivalyje Didžiojoje Britanijoje.
WRC Programa 1999 – 2003
Pagaminta vienetų – 25
Aukščiausia vieta WRC – 3 (2001, A.Schwarz – Safari Rally Kenya)
-
2025m. Lietuvos Ralio sieninis kalendorius17,00 €
-
Lietuvos ralio knyga 202127,00 €
-
„Ralio savaitė” lipdukai5,00 €
Nuotraukos – Daniel Halsten, ewrc.cz, Petr Fitz, Jan Marek,