Igno Augustonio įžvalgos apie jau šį savaitgalį vyksiantį Žiemos taurės etapą Ignalinoje
Didysis sugrįžimas, kurio laukėme 3 metus
Pagaliau ralis grįžta ir ant Marijos žemės. Tik šį kartą su sniego paklote! Šio įvykio visi laukėme beveik 1100 dienų. 2019 metų Winter‘is buvo paskutinė vieša žieminio ralio šventė, kurią galėjo stebėti visi ralio fanai. Sekančiais metais gamta pateikė nemenką siurprizą: visas šaltasis metų laikotarpis buvo panašesnis labiau į niūrų rudenį nei į tikrą žiemą. „Winter Rally“ organizatoriai, likus 9 dienoms iki suplanuotos lenktynių datos, atsisakė minties surengti keturioliktą žiemos greičio šventę. Latvijos šiaurėje turėjusio vykti antrojo LARČ etapo „Rally Sarma“ likimas susiklostė identiškai. Tais metais ralio bendruomenė turėjo mėgautis renginiais, vykusiais tik vasarą ir rudenį. Visgi, praėjus 12 mėnesių, žiema parodė tikrąjį savo veidą. Tačiau jos malonumais galėjo džiaugtis tik lenktynininkai. Jiems buvo suorganizuotos trys treniruotės Ignalinos bei Elektrėnų rajonuose. Kita ralio pusė (žiūrovai) visą žiemos laikotarpį neturėjo galimybės dalyvauti renginiuose dėl tuometines galiojusios epidemiologinės situacijos šalyje. Be to, pernai lietuviško ralio kalendoriuje nebuvo įtrauktas ir joks žieminis įskaitinis etapas.
Tačiau šių metų pradžioje Lietuvos automobilių sporto federacija pristatė ralio bendruomenei neįskaitinę varžybų seriją pavadinimu „Žiemos ralio taurė“. Šis projektas gimė iš Ignalinos, Žemaitijos ir Zarasų ralių organizatorių iniciatyvos pakviesti lenktynininkus bei, pagaliau, žiūrovus pajusti žieminio ralio dvasią dar kartą.
Ilgai lauktas sugrįžimas įvyks jau šį šeštadienį, Ignalinos rajone (apie šį ralį žemesnėse pastraipose). Vasario 19 d. „Kelmės ASK“ pirmą kartą organizuos ralį ant sniego ir ledo dangos Kražių apylinkėse. Žieminio ralio sezoną turėtų uždaryti kovo 5 d. planuojamas Zarasų etapas, kurį rengs Zarasų automobilių sporto klubas „Akseleratorius“. Kiekvieno iš šių etapų bendras greičio ruožų ilgis sieks 50-65 kilometrus.
„Žiemos ralio taurėje“ bus vedamos bendrosios ralio ir 6 asmeninės įskaitos. Pretenduoti į prizines sezono vietas galės tik tie dalyviai, kurie startuos bent dviejuose etapuose. Galingiausius ralio automobilius, varomus visais ratais, pilotuojantys varžysis AWD+ (LARČ1, LARČ2 ir LARČ5 automobiliai) ir AWD (visi kiti visais ratais varomi automobiliai) įskaitose. Vairuojantys viena ašimi varomus automobilius bus skirstomi į 2WD+ (automobiliai virš 2500 cm3 darbinio tūrio), 2WD (automobiliai iki 2500 cm3 darbinio tūrio) ir Historic (automobiliai, pagaminti iki 1991 metų (imtinai)) kategorijas. Negana to, BAJA įskaitoje galės varžytis ir ralio reido atstovai su šiai disciplinai paruošta technika. Jie startuos po pagrindinių įskaitų kanalo, savo techniką apmaudami nedygliuotomis padangomis. Tuo tarpu, visi kiti dalyviai galės naudoti tik dygliuotas sportines padangas.
Taigi, štai toks bandymas sugražinti žieminį ralį į Lietuvą. Stipriai laikom špygas, kad žiema neiškrėstų niekam nereikalingų šposų ir įvyktų visi suplanuoti žieminiai etapai!
Atėjo metas tam, kas gali įvykti 99% tikimybe. Tai Visagino AMSK organizuojamas „Alfa Romeo Winter Rally Ignalina 2022“. Pernai šių organizatorių organizuotos treniruotės, varžybos gegužės ir rugsėjo mėnesiais Ignalinos rajone tapo visiems tikru atradimu. Šiemet organizatoriai čia sugrįžta su 1 dienos formato renginiu, tik šį kartą viskas vyks žiemos kontekste.
32 dalyvių grupei jie paruošė 8 greičio ruožus, kurių bendras ilgis sieks kiek daugiau nei 50 kilometrų. Visi greičio ruožai sudėlioti patogiai ir kompaktiškai aplink renginio epicentrą – Ignalinos miestą. Iš ten pirmasis sportinis automobilis link pirmųjų greičio ruožų pajudės šeštadienio popietę, 13 valandą. Pirmoji ralio pusė – 2 greičio ruožai, kuriuos reikės įveikti porą sykių. 2022 metų ralio sezonas startuos Kazitiškio apylinkėse įsikūrusiame greičio ruože, kurio ilgis siekia kiek daugiau nei 6 kilometrus. Ši kelio atkarpa tiek į vieną, tiek į kitą pusę anksčiau buvo naudojama tik treniruotėms. Pati trasa yra itin greita, turi ir porą šokamų tramplinų. Antruoju ir ketvirtuoju numeriu pažymėtas greičio ruožas yra tas pats, ką matėme pernai gegužės mėnesį, tik šį kartą buvo apkeistos starto ir finišo pozicijos. Visas smagumas prasideda nuo antrosios trasos pusės, kur sportininkams reikės vingiuoti tarp medžių greitoje, tačiau pakankamai siauroje miško atkarpoje. Vėliau ralio karavanas judės į 75 minučių trukmės serviso zoną, įsikūrusią Ignalinos miesto centrinėje aikštėje. Prie to pačio, dalyviai bus regrupuoti pagal 1-4 greičio ruožuose pasiektus rezultatus. Po pertraukos kovos persikels į rytpietinę Ignalinos rajono dalį, kurioje dalyviai turės įveikti dar du greičio ruožus po du kartus. Tik šį kartą viskas vyks jau sutemus. Papildomų žibintų, pritvirtintų prie ralio bolidų, šou prasidės 5/7 greičio ruože, kurio startas bus įsikūręs šalia pat Lietuvos žiemos sporto centro. 5,75 kilometrai bus, bene, patys techniškiausi ir vaizdingiausi visame ralio maršrute. Vos už pusės kilometro dalyvių lauks ir 6,68 kilometrų ilgio 6/8 greičio ruožas, kuris dalyviams bus tarsi mišinys, to ką prieš tai jau ragavo. Naktinės sekcijos trasos bus šiek tiek geriau pažįstamos tiems, kurie dalyvavo tame pačiame gegužės mėnesio ralyje. Tik šį kartą jos bus apsuktos į priešingą pusę.
Beje, organizatoriai kone kasdien socialiniuose tinkluose dalinasi kadrais iš šio savaitgalio trasų. Pirmasis įspūdis apie greičio ruožų būklę yra išties teigiamai nuteikiantis. Vietomis turime sąlyginai mažo aukščio pusnis, tačiau, iš esmės, tai nieko nekeičia – vietos lenktynininkų klaidoms tikrai nebus. Ant važiuojamosios dalies viršaus yra prispausto sniego sluoksnis, po kuriuo slepiasi sukibimą su dygliuotomis sportinėmis padangomis garantuojantis ledo arba įšalusio žvyro sluoksnis. Iki jo prasibrauti prireiks 10-15 pirmųjų automobilių.
Verta užsiminti ir apie svarbaus žieminio ralio kintamojo (padangų) galimus pasirinkimus. Didžioji dalyvių dalis turėtų rinktis 15 dydžio padangas, nors vienas kitas gali pasirodyti ir su jau deficitinėmis 16 dydžio padangomis. Pastarosios yra siauresnės bei dažniausiai turi mažiau dyglių, tačiau esant sniego sluoksniui, šis pasirinkimas būtų geresnis dėl greitesnio sportinių dyglių prasimušimo iki sukibimą turinčio sluoksnio.
Be to, sportininkams turi gerų žinių ir orų sinoptikai. Šiuo metu, jie ralio dienai pranašauja minusinę temperatūrą be jokių kritulių. Ar negali dar būti geresnis žieminio ralio sugrįžimas? A?
Paspėliokim kaip išsirikiuos greičiausiųjų trejetas šeštadienio vakare:
3 vieta – Giedrius Firantas. Jau anksčiau rašėme, kad kaunietis nusprendė po praėjusio nesėkmingo sezono įdėti skelbimą su 8 kartos Evo‘liušinu. Skelbimo nebeliko, tačiau tai nereiškia, kad „braškė“ paliko garažą. Pernai pilotą lydėjo tikra nesėkmių serija nuo pirmojo etapo iki Aukštaitijos ralio. Visgi, pastarajame ralyje lenktynininkas pagaliau parodė savo potencialą lėkti su visais ratais varoma technika. Ten jis pasiekė finišą ir buvo pats greičiausias ne tarptautinės klasės automobilį pilotuojantis lenktynininkas. Giedrius raudonajam Mitsui suteikia dar vieną šansą, šį kart Ignalinos rajono trasose. Koks greitas gali būti šis lenktynininkas, turbūt, įrodinėti jau niekam nebereikia. Tikėtina, kad minėtą Aukštaitijos ralio pasiekimą pavyks pakartoti ir čia. Pagrindinis konkurentas dėl greičiausios ne „erkės“ titulo bus, žinoma, Martynas Samsonas su BMW. Visgi, Ignalinos rajono trasos siūlo ne tik mūsų keliams įprastas tiesiąsias, bet ir itin techniškas, siauras atkarpas miškuose. Taigi, dėl pastarųjų AWD technika čia įgauna nemažą persvarą. Vienintelis klaustukas lieka kas sėdės dešinės pusės sėdynėje. Šiuo metu, starto sąraše yra paliktas tuščias langelis. Dar kartą laikome čiurikus, kad šeštadienį vakare pamatytume Giedrių ir jo „braškę“ Ignalinos miesto centrinėje aikštėje!
2 vieta – Dominykas Butvilas. Domas grįžta į žieminių ralio lenktynių specifiką po 5 metų pertraukos. Paskutinis kartas lenktynėse, kurios vyko ant baltosios dangos, buvo sėkmingas – iškovota pergalė 2017 metų Winter‘yje. Tiesa, toji minėta pertrauka nebuvo visiškai tuščia. Ji buvo pažymėta keliais išvažiavimais į šiaurinę Suomiją, kur Dominykas orientavosi į žinių perdavimą savo mokiniams, tačiau ir pats gaudavo progų prasilėkti su 10 kartos Evo‘liušinu. Praėjusių metų Lietuvos vice čempioną šį savaitgalį išvysime prie Škoda Fabia R5 vairo, jo dešinėje sėdės ilgametis šturmanas Renatas Vaitkevičius. Tiesa, ekipažas jau spėjo šiek tiek paragauti šiųmetinės žiemos: praėjusį savaitgalį jie testavosi šalia Zarasų. Ten apturėjo šiokį tokį išslydimą iš trasos, tačiau pagrindiniai tos dienos akcentai buvo atgaminti vairavimo ir stenogramos sudarymo įgūdžius šaltuoju metų laikotarpiu. Tokie patys tikslai turėtų išlikti ir Ignalinos ralyje. Žinome, kad šis ekipažas įprastai daro viską ką tik gali ir bandys kovoti dėl aukščiausios pozicijos, tačiau, tikėtina, kad bent jau šį savaitgalį nesivels į kovą dėl pozicijų ir žiūrės, visų pirma, į savo išsikeltus tikslus ir uždavinius prieš artėjantį sezoną.
1 vieta – Vladas Jurkevičius. Tikriausiai, būtų labai naivu tikėtis, kad Vladas praleistų tokią progą palenktyniauti ant sniego ir ledo dangos. O pastaroji jam yra tikrai ne svetima. Neskaitant šiemet turėtų treniruočių žieminio ralio mekoje (Rovaniemi regione, Suomijoje), pernai vilnietis surinko labai daug patirties dalyvaudamas testuose šiaurinėse šalyse, bet ir įveikdamas Estijos čempionato pirmąjį etapą bei WRC etapą „Arctic Rally Finland“. Taigi, galima teigti, kad lenktynininkas į Ignaliną atvažiuoja turėdamas pagaląstus ir dar nespėjusius atšipti žieminio ralio vairavimo įgūdžius, kuriuos per pastaruosius 12 mėnesių ugdė visąlaik vairuodamas tą pačią Škoda Fabia Rally2 evo. 3 vietos LARČ 2021 nugalėtojas šeštadienį turės pirmąją kelio poziciją po BAJA įskaitos dalyvių. Naudos iš to nėra: teks atlikti kelio valytojo funkciją ir žymėti trajektorijas bei stabdymo taškus pagrindiniam konkurentui. Taigi, savaitgaliui ekipažo tikslai aiškūs – pasitreniruoti, tačiau, tuo pačiu, nemiegoti ir atiduoti maksimumą vardan pirmosios karjeros bendrosios įskaitos pergalės.
Tačiau ir be šių puikiai žinomų vardų bus tikrai į ką daugiau paveizėti:
Maestro sugrįžimas į raudonąjį BMW‘ą. Jau rytoj galėsime išvysti raudonąjį BMW‘ą, paruoštą „Samsonas Motorsport“ bazėje. Jos siela Martynas Samsonas šį kart sės už E36, liaudyje vadinamos kregždės, vairo (efektingų vaizdų ir garsų reginys iškarto garantuotas!). Paskutinį kartą sportininką su vokiečių gamintojo automobiliu ralio trasose galėjome išvysti užpernai vykusiuose viešuose testuose, Utenos rajone. Kitas komandos automobilis BMW E46 turėjo būti pilotuojamas sūnaus Kajaus. Visgi, jo savaitgalį neišvysime. Neišvysime ir itin retai ralio pasaulyje sutinkamo reiškinio – tėvo ir sūnaus varžytuvių skirtinguose ralio automobiliuose, priklausiančiuose tai pačiai įskaitai.
Lietuvos čempionų dvikova su BMW‘ais. Pradėkime nuo to, kuris jau turi nemažai patirties su šiuo markės automobiliu. Tai praėjusių metų 2WD čempionas Justas Simaška, vairavęs priekiu varomą Ford Fiesta Rally4. Šį kartą jis nusprendė prasimankštinti išsitraukdamas jau senokai mums matytą BMW kregždę. Tai tas pats automobilis, su kuriuo lenktynininkas dėjo pirmuosius žingsnius ralio karjeros link. Paskutinį kartą Justas su šiuo automobiliu dalyvavo 2019 metais, pietinės Estijos ralyje, kuriame žiūrovams dovanojo itin efektingus vaizdus. Ignalinos raliui sportininkas nusprendė pasisodinti šalia savęs jau šturmano duonos ragavusį Titą Čapkauską.
Tuo tarpu, 2018 m. čempionas Giedrius Notkus nustebino visą ralio bendruomenę savo pasirinkimu. Per daugiau nei 15 metų trunkančią karjerą ralio disciplinoje panevėžietis nėra dalyvavęs jokiose varžybose su RWD automobiliu. . Tačiau rytoj šis faktas jau nebegalios, nes Giedrių Ignalinoje išvysime su BMW E46 325i compact‘u. Stenogramą jam diktuos Remigijus Devainis, kadangi sportininkas nuolatinį šturmaną Dalių Strižaną laikinai paskolino kolegai Jonui Sluckui. Taigi, turime dar vieną savaitgalio dvikovą, kurioje šį kartą susigrums šalies čempionai. Būtinai ją sekit!
Svajonės pildosi, kai svajoji atsakingai. Naujas ralio sezonas reiškia vienokias ar kitokias permainas dalyvių būryje. Jau rytoj išvysime porą pilotų, kurie pirmą kartą išbandys senai išsvajotą techniką kovinėje parengtyje. Turime omenyje Deividą Gezevičių ir Petrą Šiaučiūną.
Pastarasis šią savaitę surengė automobilio pristatymą savo paties turimoje ledo trasoje. Šių metų lenktynininko įrankiu tampa Suzuki Swift R4 automobilis, parengtas pagal FIA patvirtintus „Rally2-Kit“ klasės reikalavimus. Šį vieną iš keturių pasaulyje egzistuojančių egzempliorių „Avela Racing Team“ nuomuosis iš 2021 m. ERC2 įskaitos vice čempionų komandos „TB Racing“. Pernai su šiuo automobiliu Zarasuose įsikūrusi komanda apkeliavo visą Europą su karts nuo karto ir mūsų raliuose apsilankančiu lenktynininku Dimitrijumi Feofanovu iš Rusijos (beje, pernai jį galėjome išvysti būtent su šiuo automobiliu Žemaitijos ralyje). Lenktynininko planas sezonui aiškus irgi – startai visuose LARČ etapuose. Tuo tarpu, startas Ignalinoje Petrui bus pirmoji rimtesnė pažintis su iki šiol ralio varžybose nebandyta AWD technika.
Deividas Gezevičius, pernai nugalėjęs LARČ7 įskaitoje bei antroje vietoje likęs 2WD iššūkio taurės varžybose, bent jau Ignalinoje išvairuos daiktą, apie kurį svajojo jau ilgą laiką. O tas daiktas vadinasi Ford Fiesta R2T. Jį naujasis „Nordis Racing Team“ komandos narys turės nuomos sąlygomis. Verta prisiminti sniego gausa pasižymėjusį 2019 m. Winter‘į, kuriame ukmergiškis, pilotuodamas ne pirmos jaunystės Opel Astra, iškovojo įspūdingą 5 bendrosios įskaitos vietą. Tai buvo paskutinis ukmergiškio startas žiemos ralio varžybose. Taigi, kaip lenktynininkui seksis sugrįžti ant baltosios dangos bei tuo pačiu pirmą kartą susipažinti su modernesniu nei garaže stovinčiu Honda Civic Type R automobiliu pamatysime jau visai netrukus.
Nauja patirtis. Gediminas „Ivanule“ Ivanauskas, geriau žinomas drifto disiciplinos bendruomenėje, nusprendė išbandyti save jam visiškai naujoje ralio disciplinoje. Idėja startuoti Ignalinoje gimė maždaug likus mėnesiui iki ralio. Šios disciplinos naujokui patarimais ir pamokomis geranoriškai pasidalino pati ralio bendruomenės nariai. Šalia dar tik ralio duonos besiruošiančio paragauti lenktynininko sės jau nemenką šturmanavimo patirtį sukaupęs Povilas Reisas, kadaise važiavęs su Egidijumi Valeiša. Naujai iškeptas ekipažas turėjo stenogramos sudarymo treniruotę Utenos rajone. O praėjusią savaitę „Auto-Moto Parke“ surengė pirmuosius automobilio, kurį komandai pavyko paruošti vos per 3 savaičių laikotarpį, testus. Be to, tuo pat metu patarimais dalinosi Justas Simaška, padėjęs Gediminui po truputį perkasti ralinio vairavimo ypatumus. Belieka šiam pilotui, norinčiam pasisemti naujos lenktyniavimo patirties, palinkėti šalto proto, iš pirmojo karto pasiekti varžybų finišą bei užsikabinti šioje nuostabioje automobilių sporto disciplinoje.
Patyrusio lenktynininko sugrįžimas. Visada yra smagu matyti ne tik naujus, bet ir į ralio pasaulį sugrįžtančius veidus. Po 5 metų pertraukos į ralio trasas išvažiuos jau senokai jose matytas Arūnas Vaičiūnas. Panevėžiečio karjera šioje disciplinoje prasidėjo dar sovietiniais laikais. Iki 2001 metų jam teko pavairuoti ne tik Ladas, bet ir tuo metu laikytas „erkes“ tokias kaip Ford Escort RS Cosworth ar jo vyresnę sesę Sierra. Vėliau patyręs lenktynininkas davė įžadus Subaru gamintojui, su kuriuo ralio varžybose dalyvavo iki pat 2017 m. Panašu, kad tie įžadai nebus sulaužyti ir rytoj prasidedančiame ralyje – jame pilotas startuos su mūsų trasose jau beveik užmirštu Subaru markės automobiliu. Tiesa, mėlynąjį dinozaurą panevėžietis trumpai spėjo išbandyti jau minėtoje Petro Šiaučiūno ledo trasoje praėjusį savaitgalį. Tikimės, kad startas Ignalinoje paskatins Arūną sugrįžti ir į pavasarį prasidedantį LARČ‘ą.
Sportinio kanalo linksmintojai. Jau ne kartą esame matę kaip ralio reido technika karts nuo karto pasirodo ir klasikinio ralio trasose. Tačiau pirmą kartą lietuviškuose ralio greičio ruožuose galėsime išvysti ir T4 klasės motobagius. Į Ignalinos ralį atvažiuos du Can-Am gamintojo (to pačio, kuris šiemet dominavo Dakare) kūriniai. Vieną iš jų pilotuos Lietuvos puikiai fanams pažįstamas duetas: Egidijus Valeiša ir Mindaugas Varža. Šiuo metu ekipažas prioritetą teikia ralio reido disciplinos varžyboms, tačiau smagu, kad kartais sudalyvauja ir klasikinio ralio etapuose. Kitas BAJA įskaitos ekipažas – vieninteliai svečių iš užsienio. Prie motobagio vairo sės latvis Arturs Priednieks, kuriam stenogramą skaitys ilgametis jo šturmanas Janis Kirkovalds. Šis tandemas nėra naujokai ralio disciplinoje – 2002-2010 metais jie aktyviai dalyvavo Latvijos ralio čempionate su tokiais automobiliais kaip Volkswagen Golf, Citreon Xsara VTS Kit Car ar 7 kartos Mitsubishi Lancer Evo. Dabar retsykiais ekipažas pasirodo su tuo pačiu Can-Am gimtinėje populiarios mini ralio serijos etapuose. O šį kartą braliukai nusprendė atvažiuoti kiek piečiau bei pasidžiaugti ir mūsiške žiema. Šiandien organizatoriams paskelbus preliminarią starto tvarką paaiškėjo, kad šiuos motobagius matysime pačius pirmus (bent jau pirmojoje ralio sekcijoje). Taigi, kova tarp lietuvių ir latvių ekipažų (tuo pačiu, sukelianti prisiminimus ir iš Winter‘io auksinių laikų) bus skani vyšnia ant torto viršaus.
Štai tokiu margumu pasižymės jau rytoj startuojantis „Alfa Romeo Winter Rally Ignalina 2022“. Ketinančius atvykti žiūrovus kviečiame atsakingai elgtis ralio trasose. Būtini ir kiti reikalai: pasirūpinti šilta apranga ir avalyne, saugančią nuo šalčio bei, žinoma, nepamiršti pasiimti su savimi geros nuotaikos. Žiemos ralis tai unikali šventė visiems ralio disciplinai prijaučiantiems žmonėms. Taigi, ryt visi keliai veda į Ignaliną!
Ignas Augustonis
Pasakyk Ačiū ir tapk Ralio savaitės dalimi:
Nuotraukos – Vilius Šaltenis, FotoDarius, Janis Asaris, Dvyliktas.Eu, RallyFreaks