Aukštaitijos ralio istorija

Ralis Aukštaitija

Aukštaitija ir kodėl tai buvo vienas stipriausių ralių Lietuvos kalendoriuje

Lietuvos Vėliava
Ralio savaitė istorija
e-LARČ

8 metai – tiek Lietuvos ralio čempionato kalendoriuje viešėjo Aukštaitijos vardas. Nors ir atrodytų trumpokai lyginant su kitais legendiniais Lietuvos ar užsienio etapais, bet šis savo metu įnešė labai svarbų indėlį į Lietuvišką ralį. Radau, kad Aukštaitijos ralio vardas buvo žinomas ir kažkada sovietmečiu, bet iki tiek mano žurnalistinis kastuvas bent kol kas nesiekia. Gal kada nors 🙂

A.Gimžauskas / K.Girštautas - Ford Escort RS2000
A.Gimžauskas / K.Girštautas – Ford Escort RS2000

Aukštaitijos ralis debiutavo 2002 metais. Ir įdomus dalykas tas, kad šis etapas labiau buvo organizuojamas latviams, o ne lietuviams. Po 2001 įvykusio Kauno Rudens ralio, kuris buvo ir Latvijos čempionato etapas, Baltijos broliai grįžti į Lietuvą noro turėjo ne per daugiausiai. Bet visgi lietuviams pavyko juos prisikalbinti, žadant, kad 2002 Aukštaitija bus suorganizuota pagal Latvijos ralio standartus, kurie tuo metu buvo aukštesni. Pažadą organizatoriai ištesėjo ir kartu dėjo pamatus Lietuviško ralio lygio kėlimui. O kalbama apie elektroninę laiko matavimo sistemą, griežtesnes technines patikras, ribotą susipažinimą su trasa. Ralio ilgis irgi buvo lietuviams neįprastai didokas – net 147 kilometrai, išskirstyti per dvi dienas. Ir nors klaidų neišvengta, bet jau tuomet dėliojosi pagrindiniai ralio akcentai, kaip kad legendinė „Beržinka”. O ji – tai trijų dimensijų siauras asfalto keliukas, kurį kirsdami posūkius lenktynininkai apneša žvyru ir nuo to ši kelio atkarpa tampa dar klastingesnė, o kartu ir suteikia vienus stipriausių įspūdžių tiek dalyviams, tiek žiūrovams.

A.Priednieks / V.Kirkovalds - Mitsubishi Lancer Evolution VII
A.Priednieks / V.Kirkovalds – Mitsubishi Lancer Evolution VII

Du pirmuosius metus Aukštaitijos ralio centras buvo Ukmergėje, bet nuo 2004 metų ralio organizatorių klubas „AJAGS” veiksmą perkėlė į Uteną. Šiame mieste atsirado ir miesto greičio ruožai, kurie sutraukdavo begales žmonių, kurie stebėdavo kaip jų kasdieniais Utenos miesto keliais laksto lenktyniniai automobiliai. Greičio ruožų mieste atributas tik vienas iš keleto, kuris buvo skirtas daugiau žiūrovams. Šis ralis pradėjo orientuotis ne tik į lenktyninę renginio pusę, bet ir šventės sukūrimą aplinkiniams. Aukštaitijos etapas pirmasis turėjo ralio žurnalą, buvo transliuojamas per respublikinę televiziją, radiją ar didžiulius ekranus. Turbūt pamenate tą funkciją, kai galėjai gauti kiekvieno greičio ruožo rezultatus sms žinute. Taip pat organizatoriai nuolatos ieškojo naujų kelių, kad sulyginti sportininkų galimybes. Ralio geografija driekėsi Ukmergės, Panevėžio rajone, vėliau sklido link Utenos, Molėtų, Anykščių, o šio ralio egzistavimo pabaigoje – Ignalinos, Zarasų kraštuose. Bet šio ralio vizitinė kortelė „Beržinka” visuomet išliko iki pat 2007 metų. Dar vienas svarbus šios šventės atributas – naktiniai greičio ruožai. Tai irgi pastoviai įnešdavo prieskonių į ralio eigą. Stenogramos tikslumas ir šturmano profesionalumas šiuose ruožuose atsiskleisdavo visu potencialu. Taip pat šis ralis išnaudodavo ir „Versmės” kroso trasą.

D.Čiutelė / K.Torrau - Lada VAZ 2105
D.Čiutelė / K.Torrau – Lada VAZ 2105

Dėl aukščiau išvardintų priežasčių, Aukštaitijos ralis susilaukdavo nemažai dėmesio ir iš užsienio sportininkų. Šios varžybos turėjo Latvijos, NEZ čempionatų ir Baltijos taurės titulą. Taip pat buvo prisijungusi ir B lyga. Tad neretai būtent šis etapas susilaukdavo rekordinio dalyvių skaičiaus. Per 8 metus net 4 kart ralį laimėjo svečiai. Du kartus ant aukščiausio pakylos laiptelio lipo M.Murakas, po vieną I.Vasaraudzis ir M.Neikšans. Tarp lietuvių čia geriausiai sekėsi R.Lipeikiui, kuris taip pat laimėjo du kartus. Bet ne tik kaimynai čia viešėjo. 2006 metais išbandyti lietuviško žvyro atvyko net 4 ekipažai iš Danijos. Volvo 240 vairavę danai sugrįžo ir kitais metais. Taip pat ant automobilių šoninių langų galima buvo išvysti Rusijos, Baltarusijos, Suomijos, Ukrainos, Lenkijos vėliavas. Visiškais šio ralio patriotais galima laikyti Dovilą Čiutelę, Audrių Gimžauską ir Roką Lipeikį. Ši trijulė nepraleido nei vieno Aukštaitijos ralio.

M.Murakas / A.Ojamae - Toyota Corolla WRC
M.Murakas / A.Ojamae – Toyota Corolla WRC

2010 metais Aukštaitijos ralio vardas iš kalendoriaus dingo. Bet jo inovacines tradicijas pratęsė tame regione įsikūręs 300 Lakes Rally, kuris vėliau buvo ne mažiau garsus.

A.Pilens / M.Mežaks - Subaru Impreza STi N12
A.Pilens / M.Mežaks – Subaru Impreza STi N12

Chronologija

  • Ralis Aukštaitija 2002R.Mackevičius / G.Asakavičius – Subaru Impreza 555
  • Ralis Aukštaitija 2003 R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Ralis Aukštaitija 2004I.Vasaraudzis / V.Sprendzis – Mitsubishi Lancer Evolution VII
  • Ralis Aukštaitija 2005M.Murakas / A.Ojamae – Toyota Corolla WRC
  • Ralis Aukštaitija 2006M.Murakas / A.Ojamae – Toyota Corolla WRC
  • Ralis Aukštaitija 2007 M.Neikšans / M.Jekabsons – Mitsubishi Lancer Evolution IX
  • Ralis Aukštaitija 2008V.Švedas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IX
  • Ralis Aukštaitija 2009R.Lipeikis / I.Lipeikytė – Mitsubishi Lancer Evolution VIII

Nuotraukos – Janis Asaris, Sandra Štabokaitė, Rein Luik, V.Jankavičius


e-LARČ

Įrašas sukurtas bendradarbiaujant su e-LARČ projektu


Pasakyk Ačiū ir tapk Ralio savaitės dalimi:

Patreon Ralio Savaitė
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x