Vilniaus ralio istorija

Vilniaus ralis

Lietuvos ralio vasaros sezono atidarymo šventės istorija

Lietuvos Vėliava
e-LARČ

Kaip ir pats miestas, kurio garbei pavadintas šis etapas, taip ir ralis mena itin senus laikus. Pirmasis Vilniaus ralis įvyko dar 1961 m., kurio organizavimu užsiėmė Lietuvos automobilių klubas. Šis netrukus jau švęs savo 100-ąjį jubiliejų. Daugelį metų Vilniaus apylinkės susilaukdavo ralio karavano. Ir tik po 2013 m. įvykusios tragedijos, kai ralio metu žuvo renginį stebėjęs žmogus, Vilniaus ralis iš Lietuvos ralio čempionato kalendoriaus dingo.

D.Čiutelė / M.Torrau - Lada VAZ 2105
D.Čiutelė / M.Torrau – Lada VAZ 2105

Pirmasis „Vilniaus ralis” buvo visiškai kitoks negu paskutinis. Tuo metu startas buvo duotas ankstyvą Vasario 4 d. žiemos rytą, o 26 ekipažų laukė net 1300 kilometrų važiavimo. Tiesa pats formatas labiau priminė dabartinės „C” lygos varžybas. Prieš 60 metų dalyviai turėjo važiuoti pagal nurodytą laiką, šturmuoti „Ledo kalną”, įveikti figūrinio važiavimo bei kitas greitumines rungtis. Automobiliai – „Pobeda”, „Volga”, „Moskvitch”. Pirmus du vairuodami trofėjus kėlė kauniečiai A.Kurdziauskas ir P.Štaras, o moksvičių greičiausiai valdė L.Šuvalovas.

V.Švedas / E.Staponkus - VW Polo
V.Švedas / E.Staponkus – VW Polo

Vilniaus ralio mokyklą perėjo tokie Lietuvos ralio didmeistriai kaip Vikis Oleka, Arvydas ir Kastytis Girdauskai, Anatolijus Potapčikas, Igoris Charitopula, Stasys Brundza, Eugenijus Tumalevičius, Aurelijus Simaška, Saulius Girdauskas, Rolandas Mackevičius, Evaldas Čirba, Rokas Lipeikis, Vytautas Švedas ir dar daug daug kitų. 2001 metais Vilniaus ralis tapo pirmuoju Lietuvoje, kuriame startavo WRC lygio technika. Tuomet gerai pažystamas Margus Murakas ir jo tautietis Dmitrij Malson atvažiavo su Toyota Corolla WRC automobiliais. Pirmasis sugedo, o antrasis finišavo 4. Taip pat kai kuriais metais šio ralio greičio ruožais lėkė ir visureigiai su motociklininkais.

S.Girdauskas / A.Aftanaziv - Škoda Fabia WRC
S.Girdauskas / A.Aftanaziv – Škoda Fabia WRC

Ir jeigu sezono atidarymui Visagine ne visi ekipažai spėdavo pasiruošti naują techniką, tai į Vilniaus etapą jau daugelis atvykdavo „atsišviežinę”. Palakstyti greitaisiais Vilniaus regiono keliais atvažiuodavo iš svečių iš užsienio, nors šis etapas niekada nebuvo gretimų šalių čempionatų kalendoriuose. Latvis Maris Neikšans 2010 m. tapo vieninteliu užsieniečiu kėlusiu Vilniaus miesto taurę.

M.Neikšans / R.Jansons - Mitsubishi Lancer Evolution IX
M.Neikšans / R.Jansons – Mitsubishi Lancer Evolution IX

Vilniaus ralis dažniausiai vyko Molėtų, Ukmergės, Utenos, Širvintų apylinkėse. Greičio ruožai bent jau modernioje eroje pasižymėdavo savo greitais ir plačiais keliais. Todėl Lietuvos ralio folklore šis ralis dar buvo vadinamas „autostradinis”. Dabartinis čempionas Vaidotas Žala apie 2013 Vilniaus ralio greičio ruožus yra pasakęs:

„Tradicinės magistralės, papildytos tūkstančių tramplynų ir bekelės etapu”.

R.Lipeikis / R.Vaitkevičius - Mitsubishi Lancer Evolution VI
R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI

Itin didelius vidutinius greičius organizatoriai lėtindavo šieno kūgių pagalba. Kartais į pagalbą ateidavo ir gausus Gegužės mėnesio lietus, įmerkdamas to regiono kelius.

A.Gimžauskas / E.Pagirskas - Ford Escort RS
A.Gimžauskas / E.Pagirskas – Ford Escort RS

Šis ralis išnaudodavo ir prie Ukmergės esančią „Versmės” kroso trasą. Taip pat dalyviai yra lakstę tarp figūrinių kuoliukų prie „Siemens” arenos esančioje didžiulėje automobilių stovėjimo aikštelėje. Ralis prasidėdavo nebūtinai Vilniuje – starto arka yra stovėjusi ir Širvintose. Užtat pagrindinį trofėjų – Vilniaus miesto taurę, nugalėtojas iš pačio mero rankų garbingai gaudavo Vilniuje, prie savivaldybės pastato.

A.Ežerskis / G.Nomeika - Subaru Impreza STi
A.Ežerskis / G.Nomeika – Subaru Impreza STi

Šio ralio era pasibaigė 2013 metais. Po tragedijos, kai žuvo ralį stebėjusi žiūrovė, užvirė teisminių procesų katilas, kuriuose buvo sprendžiamas ne tik incidentas, bet ir po ralio nesutvarkytų kelių likimas. Visi šie rezonansiniai įvykiai užvėrė duris ir paliko Vilniaus ralį tik istorijos puslapiuose.

A.Majauskas / L.Počeliūnas - Subaru Impreza
A.Majauskas / L.Počeliūnas – Subaru Impreza (Ši avarija buvo Vilniaus Ralio pabaigos pradžia)

Chronologija (Kiek pavyko rasti)

  • Vilniaus Ralis 1974L.Potapčikas / L.Šuvalovas – Lada VAZ 2101
  • Vilniaus Ralis 1979S.Brundza / A.Girdauskas – Lada VAZ 21011
  • Vilniaus Ralis 2000S.Girdauskas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IV
  • Vilniaus Ralis 2001S.Girdauskas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IV
  • Vilniaus Ralis 2002R.Mackevičius / G.Asakavičius – Subaru Impreza 555
  • Vilniaus Ralis 2003 R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Vilniaus Ralis 2004E.Čirba / A.Pivoras – Mitsubishi Lancer Evolution VI
  • Vilniaus Ralis 2005R.Lipeikis / I.Lipeikytė – Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Vilniaus Ralis 2006R.Lipeikis / R.Vaitkevičius – Mitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Vilniaus Ralis 2007R.Lipeikis / R.VaitkevičiusMitsubishi Lancer Evolution VIII
  • Hansa Lizingas Ralis 2008S.Girdauskas / P.Urbonas – Škoda Fabia WRC
  • Swedbank Rally 2009V.Švedas / Ž.Sakalauskas – Mitsubishi Lancer Evolution IX
  • Vilniaus Ralis 2010M.Neikšans / R.Jansons – Mitsubishi Lancer Evolution IX
  • Vilniaus Ralis 2011V.Švedas / Ž.SakalauskasMitsubishi Lancer Evolution IX
  • Vilniaus Ralis 2012S.Girdauskas / A.Aftanaziv – Škoda Fabia WRC
  • Vilniaus Ralis 2013V.Švedas / Ž.SakalauskasMitsubishi Lancer Evolution X

Nuotraukos – Vidmantas Jankavičius


e-LARČ

Įrašas sukurtas bendradarbiaujant su e-LARČ projektu


Pasakyk Ačiū ir tapk Ralio savaitės dalimi:

Patreon Ralio Savaitė
0
Norėtume sužinoti ką manote, pakomentuokite.x